К ато нищо ще се окаже, че малко прибързано сме започнали да оплакваме “масъл карс”, покрай вече начертания край на двигателя с вътрешно горене.
Dodge Charger Daytona SRT Concept
Да, макар и лишени от практичност, тези коли си имат ярка индивидуалност и идентичност, нещо, което - нека бъдем честни, не може да се каже за всички електрически модели.
Но пък кой твърди, че всички автомобили, които наричаме “конвенционални”, винаги са били емоционални и оставящи ярка диря?
Тепърва ще умуваме по тези казуси, те остават отворени. Сега, дами и господа, ви представяме Dodge Charger Daytona SRT Concept. Както казва Dodge - “бъдещето на масъл карс” и ако то е такова, е, оплаквачите може са поспрат.
Концепцията бе поредната изненада в Dodge Speed Week в Понтиак, Мичиган. Едва си поемаме дъх вече трети ден, а тук замисълът и технологиите са наистина много интересни. Така почивка няма.
Но чакането си струваше, тъй като от началото на годината не се чуваше почти нищо ново за Dodge, за разлика от другите марки на Stellantis.
Задвижващата система на Charger Daytona SRT е наречена Banshee. “Баншите” са женски духове от ирландската митология, появяващи пред дома на някой, който предстои да умре. Злокобният им плач известява за това.
Banshee праща в небитието Hemi, Hellcat и Redeye. На този етап Dodge не дава технически подробности, нищо. Само посочва, че ще разчита на 800-волтова архитектура, благодарение на която “банши” няма да падне по-долу от Hellcat (“вещица”). Ще надгради във всички отношения, но вече като EV. И със задвижване на четирите колела като стандарт.
Charger Daytona SRT използва новата eRupt мултискоростна трансмисия на компанията с електро-механична смяна на предавките. На нея ще се разчита поне да приближи собственика на такъв автомобил до “масъл” емоцията.
Dodge уверява, че предавките ще се сменят бързо, а ускорението ще ви закове на облегалката на спортната седалка.
Тук стигаме до “шокиращия звук”, обещан в началото на годината на боса на Stellantis Карлос Тавареш - в компанията явно разчитат, че ще успеят да заобиколят наскоро спуснати правила за нива на шума от американския транспортен регулатор за EV.
Патентованата технология се нарича Fratzonic Chambered Exhaust (“камерен ауспух”). Тя възпроизвежда 126 децибела тътен. Това е равно на SRT Hellcat. Системата включва усилвател и специално насочена камера, които са разположени отзад, за да имитират шума от ауспух.
Технологията работи заедно с eRupt, така всичко се подрежда.
За дизайна няма много какво да се каже - той си следва мускулестата традиция на Dodge с предницата, която гледа много намръщено, направо зловещо. И тук има имитация - на радиаторна решетка. Профилът е класически, както и задницата като оформление. Отдава се почит на модели от 60-те и 70-те години.
Интериорът също е по-скоро класически (и слава Богу), като е наблегнато на червените светлини.
Концепцията Dodge Charger Daytona SRT съществува, защото “пърформансът” е това, което ни накара да я направим, казва в изявление главният изпълнителен директор на Dodge Тим Кунискис. - Dodge е за мускули, отношение и представяне, марката носи тези гени, така ще бъде и в BEV. В тази концепция има патенти, иновации и функции, които въплъщават електрифицираните мускули на утрешния ден.
Концептуалният Charger Daytona SRT може да направи повече от това да удиви автомобилно изложение или да поставя рекорди. И когато става дума за продуктови цикли, той надминава Дарвин. Charger Daytona не само определя накъде се насочва Dodge, но и ще предефинира американските мускули.”
Добре звучи. Марката не казва, но медии отвъд океана спекулират, че Charger Daytona SRT ще се появи като сериен модел през 2024 г. Нямаме търпение.