С лед като Илон Мъск обяви, че е готов да жертва маржовете за сметка на ръст на продажбите, новината накара редица топ мениджъри в индустрията да се притеснят, тъй като техните електрически предложения не могат да се борят нито технологично, нито ценово с тези на Tesla.
Тази стратегия бе вкарана в действие чрез шест отделни намалявания на цените на моделите на Tesla през първото тримесечие на годината. Макар в крайна сметка компанията да увеличи цените за Model S и Model X с 2-3%, в комферентен разговор с инвеститори, Мъск потвърди стратегията да се даде приоритет на обема за сметка на печалбата.
Решихме, че усилието за по-големи обеми на продажбите и правилният избор спрямо намаляване на обема и увеличаване на маржа”, казва милиардерът.
Този нов подход изоставя битката са Mercedes-Benz, BMW и другите луксозни брандове, които предприемат коренно различна стратегия – още по-големи маржове. Решението на Мъск поставя под сериозен натиск Ford, Volkswagen и останалите играчи в масовия сегмент, някои от които вече намалиха цените си, за да могат да са конкурентни на Tesla, макар и печалбите им от електромобили да са много ниски, дори нулеви в определени случаи.
Босът на Ford Джим Фарли индиректно потвърди за намаляване на цените, коментирайки, че „ценовите войни избухват навсякъде”. От края на годината цената на Model Y е спаднала с 29%, затова „Синият овал” трябваше да предприеме нужните мерки. Цената на Mach-E е свалена с $4500, като Ford пресметна, че EV подразделението ще завърши 2023 г. със загуба от $3 млрд. Но тук трябва да се отчете фактът, че компанията в момента изгражда най-големия си завод за електромобили, който на пълни обороти ще може да прави по 500 000 годишно. Затова и е тази загуба. Подходът на Tesla крие и някои рискове. Досега марката се приемаше като премиум конкурент на установените немски играчи, а излизането от премиум ценовия сегмент може да увреди имиджа и социалния статус на марката – два ключови фактора за клиентите, които търсят от автомобила си израз на положение в обществото.