Н овите екологични стандарти Евро 7 влизат в сила на 1 юли 2025 г. и трябва да важат до 31 декември 2034 г. От следващия ден в Европа ще могат да се продават само нови електрически автомобили.
ЕК изчисли, че Евро 7 ще оскъпи новите автомобили в диапазона 90 – 150 евро, но истината не е такава.
Новият стандарт предвижда отделяните емисии NOx от дизеловите двигатели са паднат от 80 на 60 мг/км. Това значи, че новите дизелови модели ще се нуждаят от по-добри катализатори. По-големите дизелови мотори в горните класове разчитат на добавката AdBlue с два инжектора за впръскване, докато в масовия сегмент системата е с един инжектор. Въвеждането на такава система ще увеличи цената с 200-300 евро, но по-вероятно е самият дизелов мотор в масовия сегмент (дори и при луксозните автомобили) са изчезне, ако не напълно, то да стане рядкост.
Европейската комисия казва, че нивата NOx при бензиновите двигатели остават същите, т.е. 60 мг/км. Но никой не казва, че се въвеждат тестове за вредни емисии при студен двигател. Той предвижда през първите 10 км след потегляне, без значение дали дизел или бензинов двигател, да се отделят на повече от 600 мг NOx за тези 10 км.
Не се отчита фактът, че в големите градове повечето пътувания са на разстояния под 10 км, т.е. двигателят е студен и се отделят повече вредни емисии, тъй като катализаторът не се загрява моментално.
Загряването на катализатора ще изисква източник – топлинна помпа, която да ги загрява моментално. Това ще доведе до съществено показване на цената на моделите с ДВГ.
Друга мярка е възрастта и пробегът, до които колите трябва да отговарят на Евро 7. При действащия в момента Euro 6d, автомобилите трябва да отговарят на него 5 години и 100 000 км. Европейската комисия е установила, че средната възраст на автопарка в ЕС е 12 години, затова удължава този период при Евро 7 на 10 години или 200 000 км. Въпросът е: кой установява дали 8-годишен автомобил със 180 000 км отговаря на стандарта?
В същото време за електромобилите – или нищо, или само добро. ЕС постановява, че производителите трябва да гарантират батерията за 8 години или 160 000 км (при минимум 70% оставащ капацитет). Това повече производители гарантират и в момента, като повечето дават 90% остатъчен капацитет.
Но политиците не засягат нищо по темата „вредни емисии в целия жизнен цикъл на модела”. Защото, ако се погледне Германия, през 2021 г. за производството на 1 kWh енергия са се отделяли 401 г/СО2. Това е изключително висок параметър. Те не излизат от ауспусите, а през комините на електроцентралите.
Но пък Европейската комисия въвежда нива на вредни емисии от спирачните дискове и гумите. Каква ще е методологията за измерването им – никой все още не знае.
Как ще се отрази това на малките конвенционални автомобили? Вероятно ще доведе до изчезването на мнозина от тях. Съвсем скоро VW ще обяви решението си дали конвенционалния Polo с ДВГ ще остане в моделната гама. Преди дни компанията коментира темата, като според нея Евро 7 ще оскъпи модели с до 5000 евро.
Тогава има ли смисъл да се влага в кола, която сега струва около 20 000 евро, а след оскъпяването може да стигне 25 000 евро? Вместо това погледите са насочени към електромобилите. Но и тук проблемът е сериозен. VW обещава електромобил под 20 000 евро, но какъв пробег ще има тази кола? Около 250 км изглежда като максимум, а темата със субсидиите е изключително мъглива. Вече има държави, които започват да ги ограничават и спират. Така че продължителността на програмите за субсидиране е под въпрос? И ако спрат – как VW (и другите) ще предложат електромобил за 20 000 евро?
В крайна сметка Евро 7 ще доведе до това, че по-малко хора ще могат да си позволят нов автомобил, тъй като най-евтините модели с ДВГ или ще изчезнат, или ще станат доста по-скъпи, или ще минат на ток, следователно по-скъпи.