Лудият план на Nissan да се върне обратно в играта

Трудните времена изискват дръзки решения

Мартин Дешев,
Nissan Patrol 2025

Nissan

Н е е тайна за никого, че Nissan в момента е в много тежка ситуация. Компанията изпитва трудности и се бори за оцеляването си след няколко неприятни резултата.

Сделката с Honda се провали, очакват се съкращения на персонал и загуба на стотици милиони долари, отбелязва Motor1. Но изданието отбелязва, че тези видими трудности не са цялата картина. Nissan всъщност е в процес на изпълнението на дързък план за връщане в голямата игра.

Той започна още през април т.г. с назначението на новия изпълнителен директор Иван Еспиноза. Той е в Nissan от 2003 г., като е преминал по-голямата стълбица нагоре в компанията. Известен е като един от най-големите фенове на автомобилите и на самата марка в компанията, като кара своя Z всеки ден и иска да засили фокуса върху спортните автомобили.

Еспиноза бързо разработи плана Re:Nissan. Той има седем точки, които да помогнат за възстановяването на компанията. Те са свиване на разходите в различни сфери и по няколко начина, намаляване на работната ръка, преструктуриране на производствената база, преосмисляне на пазарната и продуктовата стратегия и подсилване на партньорствата.

Работата по плана започна веднага. През последните месеци Nissan обяви, че ще затвори два завода. Освен това планира и допълнително свиване на производствените мощности. Те са 17, като ще станат 10. Ще бъдат затворени и дизайнерски студиа – засега две в Сан Диего и Бразилия.

Някои регионални модели също са прекратени. Над 3000 служители в сферата на проучванията и разработката са получили нови задачи. До април 2027 г. Nissan иска да намали разходите си с 1,7 млрд. долара. Това включва съкращаване на 20 000 служители.

Дотук все стандартни практики. Те са неизбежни и нужни, за да може компанията да се препозиционира. Nissan иска да използва забавянето си в електрификацията за предимство. Докато много други производители в момента преосмислят стратегиите си и губят пари заради промените в EV прехода, Nissan ще спести доста средства, като направо премине към хибриди и внимателен подбор на електрическите си предложения.

Освен това компанията стимулира и дилърите си с бонуси. Ако стигнат 90% от квотите си, ще получават по 350 долара за всеки продаден автомобил. А при 110% от квотата или повече, бонусите растат до 1200 долара за кола.

Nissan отчита добри резултати от стратегията. Само в САЩ за първите 7 месеца на годината компанията е на 0,3% ръст с над 463 000 продадени коли. Компанията отчита увеличен интерес към ключови модели като Versa, Kicks, Pathfinder, Rogue. Дори и остаряващото Murano записва ръст на продажбите.

Компанията разчита, че увеличаването на продажбите ще има роля не само за банковите сметки. Повече нейни коли на пътя означава и повече хора, които ще ги видят и съответно също могат да бъдат заинтригувани.

Всичко това полага основите и за продуктовата експанзия. Nissan подготвя цялостно обновяване на гамата през следващите няколко години. Има дори слухове и за смели решения като спортен модел на Infinity с ръчна трансмисия.

И големият въпрос: ще има ли нов GT-R? Да, ще има. Вече дори се работи по него, макар и да е в доста ранна фаза на проекта.

Всички решения на Nissan имат една обща цел – да не отписваме компанията. Тя планира силно завръщане, но феновете ще трябва да са търпеливи – няма да се бърза и ще отнеме време.

коли автомобили Nissan