Западните авто гиганти ги удари ток в Китай

Ако световните автомобилни компании смятат, че могат да продължат доминацията си в електрическата ера на пазара в Китай, може да останат поразени, както пее Брайън Джонсън – Thunderstruck.

BYD китайски автомобили

Getty Images

Д есетилетия наред западните компании трябваше да работят в съвместни дружества с китайските си домакини. Това даде достъп на китайците до целия ноу-хау и днес старите играчи берат плодовете на това, което бе посято преди 28 години. Тогава (1994 г.), за да имаш автомобилен бизнес в Китай, трябваше да се създаде т. нар. джойнт венчър. От 1 януари тази година това задължение отпадна, сега става ясно защо: китайците взеха всичко необходимо им и вече водят електрическата надпревара на пазар, оценяван на $500 млрд.

През първите четири месеца на годината продадените в Китай електромобили и плъг-ин хибриди са над два пъти повече спрямо година по-рано – 1,49 млн., показва статистиката на China Association of Automobile Manufacturers. Това ще рече 23% от общите продажби на пътнически автомобили, като спадът на продажбите като цяло е 12%, което се дължи на все по-малкия интерес към бензиновите автомобили.

Най-притеснителен за установените играчи е фактът, че в Топ 10 в сегмента NEV (New Energy Vehicle, в това число е-коли и плъг-ин хибриди) фигурират само китайски марки. Изключението е третата позиция на Tesla, която има огромен завод в Шанхай, който предстои драстично да се разшири като площ и капацитет.

Китайският лидер BYD е продал 390 000 електромобила до момента в Китай, над три пъти спрямо световния лидер Tesla.

Тук трябва да вмъкнем факта, че BYD вече е с третата най-голяма пазарна капитализация. Далеч напред е трилионната стойност на Tesla, втората позиция е за Toyota с $221,32 млрд., докато при цена на акция от $42,92, BYD вече има пазарна капитализация от $114,03 млрд. Volkswagen e с $106,16 млрд.

Volkswagen, който продава през партньора си FAW Group, е едва на 15 позиция по продажба на електромобили за първите четири месеца.

Световните марки доминират китайския пазар от 90-те години, като обикновено държаха 60-70% от пазара през последните години. През първите четири месеца на 2022 г. този процент е 52, докато само за април пада до 43%.

Бил Русо, бивш топ мениджър на Chrysler, а сега оглавяващ шанхайската консултантска агенция Automobility, смята, че западните компании губят електрическата надпревара в Китай.

Марките на Volkswagen Group диктуваха продажбите в Китай през последните две десетилетия, следвани от марките на General Motors. Двата концерна държаха съответно 13% и 12% пазарен дял през миналата година. Американският концерн обяви, че планира да похарчи над $35 млрд. по света за електрификация, като ще представи над 30 нови е-модела, над 20 от които за Китай.

Но продажбите на Buick спаднала с 32% през последните пет години до 828 600 бройки през 2021 г., докато тези на Chevrolet паднаха с повече от 50% до 269 000.

GM планира да създаде производствени мощности за 1 млн. електромобила в Китай до 2025 г.

Volkswagen, който ще похарчи около $55 млрд. по света за е-мобилност до 2026 г., пласира само 80 000 модела ID (от планувани 100 000) през 2021 г. За тази плановете са между 160 000 и 200 000, но до края на април са продадени само 33 000 автомобила от семейство ID.

Един от проблемите е, че моделите на GM и Volkswagen са проектирани с мисъл за американския и европейския пазар, с по-голям фокус върху динамика и пробег. Да може да се кара на аутобан дълго време, докато в повечето китайски градове е невъзможно да вдигнеш и 60 км/ч, защото задръстването е неописуемо.

Затова Volkswagen влага много в „smart car", в местно R&D, особено в софтуер. Супер амбициозната цел на Volkswagen e да „стане пазарен лидер до 2030 г. при електрическите автомобили, като по този начин продължим да бъдем №1 в Китай”.

На този етап това изглежда трудно постижимо.

Източник на статията: reuters.com

китайски пазар електромобили китайски автомобили