О т 1 януари 2022 г. чуждите автомобилни компании в Китай вече няма да са задължени да участват в т. нар. джойнт вънчери с китайски партньори, за да произвеждат автомобили на територията на Поднебесната империя. Съответно отпада и ограничението за чуждите компании да участват в максимум две съвместни дружества, пише Forbes.
Условието за 50:50 участие в съвместно дружество бе въведено за автомобилните компании през 1994 г. Единствено Tesla до момента получи специално разрешение (през 2018 г.), позволяващо й да построи изцяло собствен завод, като през същата година правителството разреши процентното съотношение в съвместните дружества да стигне до 70%. Това позволи на BMW да поеме контрола върху финансово затруднения Brilliance срещу $4,2 млрд.
Втори китайски производител стъпва официално у нас
Тази схема вече е свършила първоначалното си предназначение, а именно да се вземат западните технологии и печалбите да останат в страната, за да може местните марки да се развият и просперират. Очевадно е, че тази мярка даде нужния резултат.
Петте най-големи китайски автомобилни марки (SAIC, FAW, BAIC, Dongfeng и Shangan) са собственост на държавата. Ако досегашното условия за джойнт венчъри не функционираше, тези марки отдавна щяха да са собственост на големите западни концерни.
И Xiaomi иска парче от пазара на електромобили
Решението на правителството дава възможност на новите марки Rivian и Lucid да получат достъп до най-големия автомобилен пазар в света, а установените играчи Volkswagen, Ford, GM и Mercedes-Benz – да поемат контрола върху съвместните дружества, в които участват. Дори може да се стигне до там, че китайските партньори да се оттеглят от тези дружества, което да остави печалбата изцяло в западните компании. Това звучи доста добре на фона на много тежките последни две години за бизнеса.
Съвместните дружества, в които участва SAIC, произвеждат Volkswagen, Iveco, Skoda, Buick и Chevrolet, като китайската компания има и собствени марки: Maxus, Roewe, Yuejin и MG.
Китай планира да забрани конвенционалните автомобили от 2035 г.
Dongfeng има съвместни дружества с Cummins, Dana, Honda, Nissan, Renault, Kia и Stellantis (китайците спасиха PSA Groupe преди десетилетие и запазват съществен дял в Stellantis).
FAW произвежда дузина модели, включително Volkswagen, Mazda, Toyota, Audi и GM, като притежава местните Hongqi, Jilin, Jiaxing, Haima и др.
Ford избра Chang’an за свой партньор, както направиха Suzuki, Mazda и Stellantis, докато BAIC има съвместни дружества с Mercedes-Benz и Hyundai.
1400 к.с. за $1,45 млн.: най-най автомобилът от Китай
Има още няколко китайски производители, собственост на държавата, сред които Chery и Guangzhou Automotive Group, но изгряващите звезди са частна собственост. BYD разцъфтя тази година (не без помощта на инвестиция от Уорън Бъфет), което важи и за Great Wall, Nio и XPeng, макар най-гоямата звезда сред всички вероятно да е Geely. Тя произвежда едноименната марка, както и Lynk&Co, което държа основния пакет акции в Lotus, Proton, Volvo и Polestar. Основателят на компанията пък купи 9,6% от акциите в Daimler, като държи половината от smart.
Audi вдига инвестициите в е-коли на 18 млрд. евро