Вместо мита: ЕС и Китай договарят минимални цени за китайските е-коли

На фона на търговската лудост, започната от САЩ, ЕС и Китай сякаш намериха общ език

BYD Explorer кораби

Newspress/BYD

Е вропейският съюз и Китай се договориха да обмислят въвеждането на минимални цени за произведените в Китай електрически автомобила вместо митата, наложени от ЕС миналата година, каза говорител на Европейската комисия.

От Китай искат моментално започване на преговорите, от ЕС ще настояват минималните цени да бъдат толкова ефективни и изпълними, колкото митата, пише Automotive News.

Предишните споразумения за минимални цени, договорени от ЕС, са били за хомогенни стоки, а не за толкова сложни продукти като автомобили. Европейската комисия смята, че единна минимална цена не би била адекватна за противодействие на нелоялната конкуренция, причинена от субсидиите на китайското правителство за автомобилната индустрия.

Това иде да подскаже, че вероятно от Брюксел ще искат определяне на минимални цени на всеки модели, което би било доста сложно. Другият вариант би могъл да бъде минимални цени за моделите на конкретен производител, тъй като и тежестта на митата се различава за различните марки от Поднебесната империя.

Напомняме, че от октомври ЕС наложи мита за внос на електромобили от Китай, достигащи до 45,3%. Най-ниска са митата за BYD – 17%, след това се тези за Geely – 18,8%, а най-високи са митата за SAIC – 35,3%. Към тях се добавя и стандартното мито от 10% за вносни стоки в ЕС.

Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA приветства преговорите между ЕС и Китай, като нарече митата „грешка“ и се застъпи за решение чрез преговори.

„Независимо от текущите глобални развития, тук трябва да се обсъди и как да се намалят пречките и изкривяванията в международната търговия, вместо да се изграждат нови препятствия“, казаха VDA на 10 април.

Германските автомобилни производители, които направиха една трета от продажбите си миналата година в Китай, се противопоставиха на митата, притеснени от търговски конфликт с втория най-важен търговски партньор на страната след САЩ.

Европейските продажби на автомобили от китайски производители са нараснали с 64% през февруари до 38 902, според данни на Dataforce. Това представлява пазарен дял от 4,1% спрямо 2,5% през февруари 2024 г.

търговска война Европейски съюз Китай мита