Д нес, 5 юли, Европейският съюз задейства новата ставка на митата за вносни електромобили, произведени в Китай, като за част от тях ще се налагат до 48% мито. Това няма да остане без ответен удар и така търговските отношения с Пекин ще ескалират.
SAIC Motor, производител на MG, ще бъде обмитяван с 37,6% над настоящото мито от 10%, с други думи това е концернът, който е най-засегнат от новите търговски правила. Конкурентите от Geely и BYD ще бъдат обложени със съответно 19,9% и 17,4% над сегашните 10%, с други думи новите мита за тях са 29,9 и 27,4%.
Други производители от Китай, които сътрудничаха на разследването на ЕС, ще бъдат облагани с 20,8% мито, докато компаниите, които не са сътрудничили 0 с допълнителни 37,6%.
Това са т. нар. първоначални мита, те важат от днес, 5 юли, окончателните мита трябва да влязат в сила през ноември, освен ако двете страни не постигнат някакво алтернативно решение, или квалифицирано мнозинство от членовете на ЕС не блокират крайната мярка.
Tesla може да бъде облагана с индивидуално изчислявани мита след ноември.
ЕС, който даде да се разбере, че преговорите с Китай са били много интензивни през последните седмици, заяви, че разследването за субсидиране на производителите на EV от китайското правителство е стигнало такова ниво, че да навреди на европейските производители.
Китай заплаши да отговори и вече стартира анти-дъмпингово разследване срещу вноса на свинско месо. Резултатите от него трябва да са готови в началото на следващата година, но може да станат известни и по-рано.
Пекин заплаши, че може да „удари“ европейските селскостопански стоки, авиацията и автомобилите с големи двигатели. Оттук най-заплашени изглеждат именно колите и авиацията, защото Китай е най-големият консуматор на храни (№1 на свинско месо), което означава, че в тази посока ще пипат с кадифени ръкавици, той като китайското население няма да спре да се храни, просто би могло да го прави на по-висока цена, ако митата нараснат. Но колите с големи двигатели не са задължителни, а производителите им са немските компании.
Затова е в момента се уговарят начини как да продължат преговорите между ЕС и Китай през следващите месеци. Германия лобира с всички сили за постигане на компромис, тъй като ударът по германската автомобилна индустрия ще е сериозен, а може да стане много сериозен, ако (или когато) Китай отговори.
Китай е най-големият пазар за Mercedes, VW and BMW.
Митата вероятно ще намалят вноса от Китай с ¼, което ще се равнява на около $4 млрд., изчислява Мориц Шуларик, президент на немския Kiel Institute for the World Economy.