Д нес е обнародван регламентът, на база който ЕС въвежда в сила увеличените мита върху електрическите автомобили. Това проправя пътя за влизането им в сила по-късно тази седмица след месеци на преговори, заплахи за ответни мерки от Китай и молби на автомобилната индустрия да се избегне ескалация.
Европейските тарифи за електромобили са неуспех за китайските производители, които вече са изключени от пазара на САЩ, който увеличи четирикратно митата си до повече от 100% тази година, като се позовава на „обширните” държавни субсидии и износа, който скочи със 70% миналата година.
Налозите в ЕС се различават в зависимост от производителя и ще варират от около 8% до малко над 35%, в допълнение към съществуващата ставка от 10%.
Последният залп от мита от Запада идва на фона на опасенията, че Китай е на прага на глобално автомобилно господство за сметка на американски и европейски конкуренти.
Все пак големите европейски производители на автомобили Mercedes-Benz и BMW лобираха срещу митата поради загриженост, че спорът ще навреди на продажбите им в Китай в момент, когато те вече изпитват затруднения.
ЕС и неговият партньор номер 2 в търговията със стоки ще продължат дискусиите, насочени към търсене на алтернативни решения, дори след като митата влязат в сила, но тези разговори досега не са успели да доведат до пробив. Противопоставянето повишава риска от ескалиране на конфронтация между око за око във връзка, оценена на 739 млрд. евро в двустранна търговия през 2023 г.
Преговарящите в Пекин и Брюксел проучват дали може да се постигне споразумение относно така наречените ценови ангажименти, сложен механизъм за контрол на цените и обемите на износа, използван за избягване на тарифите, които ЕС оправдава като мерки, насочени към противодействие на китайските индустриални субсидии.
Хората, запознати с дискусиите, казват, че Пекин все още не е представил предложения, които отговарят на строгите изисквания на ЕС, включително привеждане в съответствие с правилата на Световната търговска организация и съпоставяне на ефекта от митата.
ЕС обмисля индивидуални споразумения за ценообразуване с някои производители на автомобили, включително тези, които искат да преместят производството на някои модели в Европа в близко бъдеще. Подобни договорености биха довели до вдигане на митата върху моделите, обхванати от алтернативните сделки.
Пекин обвини ЕС в тактика на „разделяй и владей“ и предупреди производителите да не се стремят към подобни сделки, тъй като иска всички да са под шапката на споразумение като част от преговорите, водени от китайски търговски орган.
Китай също заплаши да замрази инвестициите в държави-членки, които подкрепиха митата, и да отвърне със собствени санкции върху европейските стоки, включително млечни продукти, свинско месо и бренди, както и автомобили с големи двигатели. Китай започна антидъмпингово разследване на европейското свинско месо през юни, въпреки че то все още не е приключило.
Европейски служители заявиха, че очакват отмъщението на Китай да се материализира следващия месец и че държавите-членки на свой ред ще продължат да настояват ЕС да сключи сделка, след като това се случи.
Китай намали тарифните ставки за превозни средства с големи двигатели до 15% през 2018 г. и сега предупреждава, че може да ги върне до 25%.
Отговорът на Китай досега беше предимно в рамките на обичайните граници на търговските спорове. По-голямо притеснение би било, ако се отиде отвъд това, например чрез ограничаване на износа на суровини. В териториален спор с Япония преди повече от десетилетие Китай временно блокира износа на редкоземни елементи, а наскоро наложи контрол върху износа на редица други важни минерали.