Е вропейският пазар на нови автомобили продължи да изживява трудни времена. Последните данни, публикувани от JATO Dynamics за първите шест месеца на годината, показват, че регистрациите са намалели с 14 процента в сравнение със същия период на 2021 г.
В 27 европейски страни са продадени 5,54 милиона нови коли. В същото време в Китай има ръст от 3,4 процента, но все пак положението е по-добре отколкото в Съединените щати, където пазарът се срина с 18,2%.
Типовете коли, които спасяват индустрията, са SUV и електрическите. Оттам и фактът, че някои марки регистрират печалби, независимо от по-малките реализирани обеми.
Първите отбелязаха умерен спад от едва 4 процента и представляват почти 50 на сто от пазара. А “електричките” се справят много добре. Пласирани са точно 633 200 нови возила, увеличение от 485 000 през първата половина на 2021 г. Това е 31 процента нагоре.
И означава, че BEV сега представляват 11,4% от общия пазар, което е с почти четири пункта повече отколкото година по-рано.
Повишаването на търсенето на електромобили не е облагодетелствало еднакво всички производители. Tesla, например, не успя да се възползва от този растеж и въпреки че регистрира повече сделки отвсякога, растежът й изостава от общия пазар.
До голяма степен това се дължи на спирането на работата в китайския завод. И доведе до лек спад на пазарния й - от 13,75% през първата половина на 2021 г., на 13,33% сега.
Загубените 0,42 пункта поставят Tesla на трето място сред автомобилните производители в Европа с най-голям спад на пазарния дял за периода. Volkswagen Group води с 5,7 пункта, следвана от Nissan - 1,4 пункта.
Но ако гледаме подреждането по марки при продажбите на BEV, води VW, следва Stellantis и третото място е за Tesla.
Компанията на Илон Мъск беше тежко засегната от голям срив на Model 3 през юни - със 76 процента. А този месецът обикновено е много силен по отношение на обема реализации.
Марката все още е зависима най-вече от заводите си в Китай и САЩ и не толкова от този в Берлин. Има обаче и други причини за забавянето на растежа в Европа.
Модел 3 е изправен пред нарастваща конкуренция. BMW i4 и Polestar 2 са два преки конкурента, които продължиха да печелят нови клиенти.
Нещо любопитно - както се случи в САЩ и Китай, Model Y се превърна в сериозна и по-привлекателна алтернатива. Всъщност това е най-продаваният електромобил в Европа през първите шест месеца на тази година. И може би е някаква утеха за Мъск, който наскоро каза, че заводът в Германия е “гигантска пещ за пари” - Y се прави и там.
Ако погледнем останалите, BMW Group е най-бързо развиващият се производител в сегмента с пазарен дял, нараснал от 5,76 процента през първата половина на 2021 г. до 8,37 на сто година по-късно. iX, iX3 и i4, се радват на голям интерес.
Като стана дума за Stellantis, която е №2 в Европа, това стана възможно благодарение на отличните резултати на FIAT 500 electric (32 777 продажби), третият по продажби изцяло електрически автомобил в Европа през периода.
Изглежда, че емблематичният модел повтаря успеха на варианта с ДВГ. Второто място е за Tesla Model 3 (39 896), а топ 10 при моделите допълват Peugeot e-208 (22 899), VW ID.4 (22 619), Kia Niro (22 534), Skoda Enyaq (21 492), Renault Zoe (20 903), Hyundai Kona (19 954) и Dacia Spring (19 687).
Hyundai Group също расте по-бързо от конкурентите си, благодарение на силните резултати на Ioniq 5 и Kia EV6, в допълнение към добрата позиция на Hyundai Kona и Kia Niro.