П родажбите на plug-in хибриди в Европа, която е техният най-важен пазар до момента намаляват, докато търсенето на изцяло електрическите коли расте, пише Autonews в анализ.
След като клиентите започнаха за загърбват дизеловите автомобили покрай скандала с Volkswagen, а европейските законодатели затегнаха регулациите за емисиите, някои производители започнаха да залагат на хибриди.
Те дават възможност да получиш нещо от EV изживяването и често се описват като преходна технология - мост към изцяло електрическо бъдеще.
Последните данни показват две много различни траектории на продажбите на plug-in хибридите и BEV.
Във Франция първите паднаха с 28 процента през юни. В Германия - друга бивша крепост на технологията, с 16 на сто.
В Обединеното кралство plug-in хибридите бяха наравно с изцяло електрическите автомобили до 2019 г. Сега две EV с батерии се продават за всяка една кола от другата категория.
Това можеше да се очаква. През 2020 г. и 2021 г. производителите трябваше да изпълнят по-строгите цели за емисии на CO2 в Европа за нови коли и хибридите дойдоха като алтернатива.
Много комрании не бяха готови новите си напълно електрически платформи. Когато бяха изправени пред две възможности - да пуснат на пазара изцяло електрически автомобили от модифицирани платформи на модели с ДВГ, или plug-in хибриди - мнозина избраха второто.
Европейските регулации за CO2 за превозни средства няма да се затягат до 2025 г. Но тъй като все повече марки подготвят своите изцяло електрически платформи, които да бълват само BEV, изглежда, че тенденцията върви в тяхна полза.
Много собственици на plug-in хибриди са доволни от колите си. Но от политическа гледна точка в стаята има слон: водачите често не ги зареждат често.
Неотдавнашно проучване сред 9000 возила от Международния съвет за чист транспорт установи, че реалният разход на гориво от plug-in хибриди е 2,5 до 5 пъти по-висок от това, което се дава като приблизителни заводски данни.
Тази пропаст между теорията и практиката е част от причината националните правителства да намаляват субсидиите за закупуване на хибриди по-бързо, отколкото за напълно електрически модели.
Обединеното кралство, например, ги премахна още през 2018 г., докато Германия обяви преди дни, че те приключват до края на годината.
Едно важно разграничение, проявило се в изследване на ICCT: делът на “електрическите” километри, изминати от plug-in хибрид, е силно зависим от това кой го притежава.
При частните коли с тази технология дял е 45-49%. Не е зле, макар и все още недостатъчно.
За служебните автомобили стойностите са едва 11-15%. Фирмените превозни средства съставят огромна част от пазара в Европа, като представляват повече от половината от продажбите на нови автомобили в много страни.
Предстоящите промени в политиката могат допълнително да подкопаят аргументите “за” плъгините. Очаква се Европейската комисия да въведе нови „коефициенти на полезност“ за тях от 2027 г. Това са стойностите, показващи колко често се управляват в електрически режим и най-важното - каква стойност са емисиите им на CO2 от всичко това.
Освен ако нещо драматично не се промени през следващите няколко години, хибридите ще стават все по-малко привлекателен начин за автомобилните производители да отговарят на разпоредбите за емисии.
Което ще се отрази и на инвестициите. Относително силните продажби на “плъгини“ в Китай засега поддържат глобалните им числа “на повърхността”.
Продажбите им там се увеличиха повече от два пъти през миналата година, благодарение на модели на BYD и Li Auto, въпреки че дори това не беше достатъчно, за да бъде в крак с растежа на изцяло електрическото търсене.
В Поднебеснате империя има повече жители на многоетажни блокове с ограничени възможности за домашно зареждане, но правителството полага оромни усилия за изграждане на обществена инфраструктура за зареждане. Това спомага за бързото разширяване на пазара на изцяло електрически автомобили.
Общинското правителство в Шанхай е настроено да премахне реверансите към plug-in хибридите от 2023 г., а други може да го последват.
Ако “плъг-ин” хибридите са мост, той започва да изглежда много къс.