От днес до 1 март всички шофьори у нас са задължени да се движат с включени къси светлини или - при по-новите-автомобили - специалните светлини за движение през деня.
През останалата част от годината движението на фарове засега не е задължително, макар да се препоръчва. От догодина се очаква обаче това положение да се промени във връзка с новоприето европейско законодателство.
Изследвания показват, че движението със запалени фарове дори и преди мрак намалява жертвите от катастрофи между 15 и 20%, тъй като и пешеходците, и останалите шофьори забелязват другите автомобили по-рано и имат повече време за реакция.
Карането на фарове денем се прилага от десетилетия в Европа и САЩ.
У нас пък до средата на 90-те беше изрично забранено, освен когато в колата пътува болен. През 2006 г. обаче тази забрана беше изоставена и бе въведено задължението за шофиране на фарове през деня по време на зимния период.
От КАТ обявиха, че започват с традиционната си акция "Светлина", която тази година ще продължи три седмици - до 21 ноември.
По време на провеждането й ще се извършва засилен контрол по изправността на осветителните системи и сигнализация на пътните превозните средства - включително на велосипеди и каруци.
Органите на реда ще проверяват и степента на износеност на гумите.
Макар в законодателството да не съществува изрично изискване за шофиране със зимни гуми, специалисти предупреждават, че при температури под седем градуса карането с летни гуми става по-опасно.
Сместа, от която са произведени, и технологията им гарантират отлично сцепление и спирачен път на суха и мокра настилка, но само когато температурата навън е по-висока.
Напротив, зимните гуми са изработени от много по-мека смеска, която запазва еластичността си при ниски температури, а протекторът им е направен от блокчета, които са с ламели, така че да се гарантира сцеплението при сняг.
Много по-сигурно освен това е да се кара с пълен комплект от четири, а не само с две зимни гуми, поставени на водещите колела.
Забранено изрично обаче е поставянето на регенерирани или вулканизирани гуми на предните колела на автомобила.
Минималното износване на гумите не трябва да е под 1,6 мм според сега действащия Правилник за прилагане на Закона за движение по пътищата.
Когато става дума за зимни гуми обаче - като нови те са с около 8 мм грайфер, добре е те да се сменят при протектор, износен до 4 мм.
На повечето модели гуми това е отбелязано със специален маркер - т.нар. "мостчета" между блокчетата от протектора. При зимните тези маркери обикновено са два - на 1,6 мм и на 4 мм.
От КАТ припомнят, че за лошо техническо състояние на автомобила глобата е 30 лв. и отнемане на 4 контролни точки, а санкцията за износени гуми е 50 лв. и 6 контролни точки.
За шофиране без включени къси светлини глобата е 20 лв.