Прахосване на пари ли са технологиите за автономия или усилията си струват?

Засега е трудно да се покажат смислени резултати

Мартин Дешев,
waymo driver

Waymo

А втономните автомобили са технология, която вече се разработва много активно повече от десетилетие. И също така трябваше да бъде готова и в пълния си блясък още преди няколко години.

Първите по-големи проекти бяха започнати от Google през вече далечната 2009 г. Амбицията беше изцяло автономната кола да е готова за по-малко от 10 години, но това не се случи.

С времето проектът беше разширяван и отделен в дъщерната компания Waymo. Няма официални данни колко пари са вложени в проекта през годините. Само през 2022 г. и 2024 г. са привлечени две инвестиции съответно за 5,5 млрд. долара и 5,6 млрд. долара.

Освен това има и много други компании и водещи производители на автомобили, които развиват автономни технологии. Tesla е похарчила над 20 млрд. долара. Само през 2022 г. Volkswagen инвестира 2,3 млрд. в пекинска компания, която да работи по подобни технологии, отбелязва Top Gear. Toyota също е заделила над 2 млрд. долара за автономен софтуер. Apple неофициално вложи над 10 млрд. долара преди да се откаже.

Може смело да се каже, че досега всички те общо са вложили множество десетки милиарди долари в разработката на самоуправляващи се коли. И… няма нито една готова, която да е на масовия пазар и да е одобрена от регулаторите. А и няма яснота кога може да бъде готова. Мъск например все още редовно казва „до края на годината“ и така вече много години.

Всичко това повдига съвсем резонния въпрос не се ли прахосаха тези милиарди? Има ли смисъл да се продължава? Или просто вече са вложени толкова много пари, че компаниите нямат друг избор освен да довършат проектите, за да не отписват огромни загуби.

Ако тези пари бяха вложени в инфраструктура за електромобили – зарядни, батерии и т.н., може би EV преходът днес щеше да е отговорил и дори надвишил първоначалните очаквания. От друга страна, потенциалните ползи от автономните коли наистина са много. Например значително подобряване на транспорта – и в момента има недостиг на шофьори, за да се осигури качествено покритие на обществения транспорт. С автономните технологии този проблем ще бъде решен.

Самоуправляващите се превозни средства ще помогнат и за товарните превози, както и за личния транспорт – особено за трудноподвижни хора, които ще могат да спрат да са зависими от шофьори и ще разполагат с истински личен автомобил, който да е на тяхно разположение.

Бизнес потенциалът също е голям и това е основната причина компаниите да не се отказват от технологията. Ако не виждаха смисъл, със сигурност нямаше да продължават да инвестират милиарди в потенциалното си собствено изчезване. Но, както и с EV, това ще е технология, която очевидно ще е готова доста по-късно спрямо първоначалните очаквания.

автономни коли автономен автомобил автомобили коли