Н а пръв поглед преминаването към изцяло електрически автомобили вече е гарантирано и неизбежно. Европейският съюз е въвел дори краен срок, а в САЩ също има все повече усилия в тази посока.
Но в политиката нищо последно не е последно и Stellantis знае това. Шефът на концерна Карлос Таварес заяви, че Stellantis следи внимателно политическата обстановка и настроенията и е готова да промени стратегията си за електрификация, ако това се наложи.
„Има два важни избора следващата година – през юни за Европейски парламент и изборите в САЩ през ноември. Те може да променят политиката. Една от моите задачи е да подготвя компанията за новите условия. Имаме подготвени планове за това“, казва Таварес.
За момента Stellantis планира значителна електрификация на брандовете си. Тя иска през 2030 г. 100% от продажбите ѝ в Европа и 50% от тези в САЩ да са на електрически автомобили. ЕС, както и десетина щати в САЩ искат да забранят продажбата на нови автомобили с традиционни от 2035 г.
Въпреки това напоследък се усилват и гласовете, че това може да не се случи. От една страна – инфраструктурата няма да е готова. От друга – някои предпочитат пазарът по естествен път да наложи електрическите коли, както се случва и в момента. Самите производители инвестират огромни средства в развитието на електрички, но много от тях също предпочитат по-бавен и плавен преход и ДВГ да не бъдат загърбвани напълно, а да се помисли за варианти за тяхното запазване в някаква форма и конфигурация. Например с е-горивата.
Политиците също проявяват известни колебания в позициите си. Някои държави отложиха първоначалните по-агресивни срокове. А наскоро ЕС прие и по-облекчени правила за екостандарта Евро 7, което също показва индикации, че институциите запазват по-отворена позиция за евентуални промени на плановете.