Европейският парламент прие облекчените правила за Евро 7

Те запазват доста от изискванията на Евро 6 за леките автомобили

Мартин Дешев,
вредни емесии изгорели газове Евро 7 ауспух

iStock

Е вропейският парламент (ЕП) прие облекчените правила за Евро 7, съобщава Autocar. Те са били подкрепени от 329 евродепутати, срещу 230 „против“ и 41 въздържали се.

Новите правила запазват доста от изискванията на Евро 6 за леките автомобили. Първоначално се предвиждаше драстично по-строги мерки, но индустрията се обяви против, тъй като ще доведат до значително поскъпване на автомобилите.

„Ще бъде контрапроуктивно да наложим политики, които пречат на индустрията и гражданите на Европа. През този компромис служим на интересите на всички и се предпазваме от екстремни позиции. Успяхме да намерим добър баланс между целите за околната среда и интересите на производителите“, коментира евродепутатът Алекандр Вондра.

Асоциацията на европейските автомобилни производители обаче предупреждава, че и в този си вид Евро 7 ще „има висока цена по време на критична точка от трансформацията на индустрията“. Тя казва, че Евро 7 ще изисква значителни инвестиции от производителите, накуп върху досегашните им усилия за декарбонизация.

Евро 7 въвежда нови изисквания за измерване и на емисиите от гуми и спирачки. Асоциацията приветства това, но предупреждава, че методите за тестване са нови и непроверени, така че не е ясно дали ще са полезни.  

Друга новост е изискване новите коли да могат да записват и изпращат данни за емисиите си чрез вградена система. Тя ще предупреждава и шофьорите, че има проблем с колата, ако засече повишаване на емисиите и ще ги кара да отидат на ремонт в рамките на 2000 км., но колата няма да бъде спирана. Предвидени са и регулации против вмешателство в софтуера и ограниченията.

Автомобилите ще трябва да имат минимален живот от 8 години и 160 000 км. и „допълнителен живот“ от 10 години и 200 000 км.  Има изисквания за живота на батериите, както и се въвежда дигитален паспорт за новите коли, в който ще се записва влиянието им върху околната среда.

От 2035 г. Евро 7 предвижда и е-горива. Ако такива има и са одобрени до тогава, колите, които ги използват, ще трябва да получат допълнително разрешение. За plug-in хибридите ще има категория Евро 7г – тя ще позволява на тези коли да се движат само на електричество в определени райони на града.

Евро 7 трябва да влезе в сила от юли 2025 г. Колите, произведени от този месец нататък ще трябва да отговарят на него.

Евро 7 евростандарт околна среда автомобили коли