В съвместно писмо, разкрито от френски медии, двете правителства заявяват, че предстоящият преглед на стандартите за CO₂ не трябва да подкопава целта за нулеви емисии до 2035 г. от транспорта, която те описват като централна отправна точка за индустриалния преход на Европа.
Франция и Испания „се надяват, че предстоящият преглед ще запази ограничението за 2035 г. и екологичната амбиция на траекторията на емисиите на CO2, която е в основата му“, се казва в документ, представен на министрите на климата в Люксембург. Париж и Мадрид твърдят, че поддържането на ясна регулаторна траектория е от съществено значение за трансформацията на сектора, особено за проекти в производството на батерии и електрификацията на автомобилния парк. И двете страни подчертават, че милиарди евро вече са инвестирани от 2023 г. насам за локализиране на веригите за доставки и осигуряване на европейска конкурентоспособност в електрическата мобилност. Те твърдят, че обръщането на курса сега би застрашило индустриалното планиране и доверието на инвеститорите.
Макар Франция и Испания да подкрепят ограничени „гъвкавости“ в рамката, те са предназначени да засилят създаването на стойност в Европа, а не да отслабят целите за емисии. Предложените корекции включват въвеждането на така наречените суперкредити за малки електрически автомобили, произведени в Европа, предназначени да стимулират производството на достъпни електромобили и да разширят приемането им на пазара.
„Тази гъвкавост би имала за цел да засили намаляването на емисиите CO2, свързано с производството на тези автомобили в Европа, в сравнение с по-въглеродно интензивното намаление, наблюдавано в трети страни“, цитира Bloomberg изданието.
Двете страни също така се противопоставят на всяко продължаващо преференциално третиране на плъг-ин хибридните модели след 2035 г., позовавайки се на данни, показващи значително по-високи емисии в реални условия в сравнение с лабораторните стойности.
Крайният срок 2035 г. е установен като част от Зелената сделка на ЕС и представлява крайъгълен камък на климатичната стратегия на блока. Политиката, която в момента е изправена пред водена от индустрията кампания за преразглеждане, трябва да бъде преоценена през 2026 г. Европейската комисия потвърди, че процесът на преразглеждане ще започне преди края на 2025 г., но настоява, че общата цел остава непроменена.
Позициите на Франция и Испания контрастират рязко с тези на Германия и Италия, чиито правителства настояха Комисията да преразгледа изцяло регламента. Германските производители и доставчици призоваха за повече време и по-широка технологична откритост, предупреждавайки за рискове за конкурентоспособност. Берлин също така свърза националните си стимули за електрически автомобили с по-широк дебат относно индустриалната политика и достъпността за потребителите.