Някога нещата във Ф1 бяха далеч по-прости, а тези цветове - незабравими

След като FIA забрани Uralkali да спонсорира Haas F1 Team, поглеждаме назад към емблематичните цветове на болидите и техните спонсори.

Пламен Георгиев,
Аертон Сена

, Getty Images

Тези цветове ги помни всеки фен: Аертон Сена с McLaren Honda в Германия през 1990 г.

Д нес е вторият ден от вторите предсезонни тестове във Ф1. Вчера Mercedes F1 показа радикалното си решение за страничните радиатори, което буквално разтресе падока. Към този момент то сякаш не дава очакваните резултати, но Кристиан Хорнер веднага заяви, че това решение е срещу „духа на правилата”. След това от Red Bull трябваше да пускат изявление, че подобно становище не е официалното на отбора, а лично на Хорнер. Сега Ferrari не са доволни от огледалата на „Сребърните стрели” и ще искат разяснение. Словесната и политическа битка започна цяла седмица преди първия състезателен уикенд.

А нещата някога бяха далеч по-прости, по-привлекателни за окото, магнит за публиката, а дуелите преди десетилетия още се помнят от най-запалените фенове. Затова поглеждаме назад във времето, когато да носиш името и цветовете на цигарени гиганти не бе наказуемо от закон, социални медии и обществено съзнание.

От 1950 до 1968 г. болидите във Формула 1 носят своя национален състезателен цвят. За италианците това е червеното, за британците – зеленото. Но след 18 години управляващото тяло на спорта решава, че спонсорството по болидите трябва да се разреши, след като от Ф1 се оттеглят Shell и BP, а Firestone отменя безплатната доставка на гуми.

 Деймън Хил с Williams Renault на Хокенхайм през 1994 г.

Getty Images

Деймън Хил с Williams Renault на Хокенхайм през 1994 г.

Така стигаме до Monaco Grand Prix през 1968 г., когато Team Lotus боядисва своя автомобил в червено-бяла комбинация, каквито са цветовете на цигарените кутии на Gold Leaf. Колин Чапман подписва 1-годишен договор за 85 000 лири с Imperial Tobacco.

Днес спонсори във Ф1 са около 300 марки, които наливат годишно около 1 млрд. лири!

 Найджъл Менсъл с Williams Renault по време на канадската Гран при през 1992 г.

Getty Images

Найджъл Менсъл с Williams Renault по време на канадската Гран при през 1992 г.

Така започва масовото спонсорство на спорта, като всички подписват с тютюневи или алкохолни гиганти, дори с производители на презервативи. Благодарение на идеята на Чапман се раждат едни от най-запомнящите се и красиви цветови схеми по болидите, например Marlboro McLaren MP4-4 от 1988 г. или John Player Special Lotus от 1972 г.

 Жан Алези със своето Ferrari по време на мократа квалификация за GP на Белгия през 1994 г.

Getty Images

Жан Алези със своето Ferrari по време на мократа квалификация за GP на Белгия през 1994 г.

Marlboro, собственост на Phillip Morris International, е най-разпознаваемият и противоречив спонсор в историята на Формула 1. Те са основен спонсор на McLaren от 1974 до 1996 г., след което преминават към Скудерията от 1997 до 2006 г. Това има носи 28 титли при пилотите и конструкторите като спонсор в спорта.

Рекламата на тютюневи марки е забранена в целия моторен спорт от 2006 г. На някои състезания са забранени и рекламите на алкохол.

Но Marlboro намира вратички в регулациите. По неофициални данни, между 2005 и 2011 г. Phillip Morris е налял във Ferrari около $1 млрд., за да останат техен основен спонсор, макар и вече без изписване на името. Червените болиди използват баркод вместо лого, докато ФИА забранява и това.

До 2021 г. болидите на Ferrari промотират инициативата Mission Winnow на Phillip Morris Internationals, която, според тях, цели да открие нави научни решения за отказ от тютюнопушенето. Звучи интересно, нали? Просто това е поредният супер интелигентен маркетингов ход от страна на Phillip Morris.

Подобна история имат McLaren и British American Tobacco. На болидите е изписан слогънът на BAT: "A better tomorrow".

 Михаел Шумахер с Benetton Ford osworth про време на надпреварата на Сузука през 1994 г.

Getty Images

Михаел Шумахер с Benetton Ford osworth про време на надпреварата на Сузука през 1994 г.

Друг голям спонсор на Ф1 е John Player Special. Те работят с Lotus цели 14 години (1972-1986). Заедно печелят три титли при конструкторите и две при пилотите с Емерсон Фитипалди и Марио Андрети.

Друг легендарен спонсор е Shell. Те са с Ferrari от 1929 г., далеч преди Формула 1 въобще да се роди. Двете марки правят кратък развод през 80-те, когато Shell има авантюра с McLaren, но след семейна терапия се събират отново. Договорът между Ferrari и Shell е до 2030 г.

В новата история като запомнящ се основен спонсор е Vodafone. През 2002 г. подписват с Ferrari. Тогава Скудерията с Михаел Шумахер мачкат всички. През 2007 г. Vodafone става основен спонсор на McLaren, договорът е за почти $90 млн. Между другото това сътрудничество ражда едни от най-красивите цветови схеми по болидите.

Източник на статията: autoevolution.com

спорт любопитно автомобили спондори болиди Формула 1