Д анните в това подробно проучване са на Motor1.com. В началото изданието обръща внимание на най-големия пазар в света, китайският. Ситуацията там е добра на фона на световните предизвикателства. В страната бе отбелязан ръст от 2% на продажбите до 26,86 млн. автомобила спрямо 2021 г. По-впечатляващото е, че тези продажби са по-високи спрямо 2019 г., когато пандемията още не се беше разразила.
За пръв се стига до ситуация, когато китайският пазар е почти два пъти по-голям от американския. По-голямата част от ръста се движи от електромобилите, а те от своя страна се възползваха от сериозните държавни субсидии. Предварителните данни сочат, че 20% от общите продажби в Китай са на електрически автомобили. Най-продаваният електромобил е Wuling Hongguang Mini EV, който е трети по общи продажби с 443 384 бройки. Пред него са Nissan Sylphy (446 492) и BYD Song Plus (459 424).
Вторият най-голям пазар е този в САЩ, където бяха реализирани 13,83 млн. автомобила, спад от 8% спрямо 2021 г. Това е най-ниският показател от 2012 г., с цели 19% по-малко от предпандемичната 2019 г.
При елетромобилите е ясно: Tesla е с два модела сред първите три по продажби. В общото класиране също няма изненади: първите три позиции са за големите пикапи Ford F-Series (663 957), Chevrolet Silverado (523 249) и Ram (468 344).
Свободното падане в Европа продължава. Това показват данните от петте основни пазара (Германия, Великобритания, Франция, Италия и Испания), на които се падат 75% от продажбите в Съюза. Общите продажби възлизат на 9,05 млн., спад от 6% спрямо 2021 г., но цели 29% по-малко спрямо 2019 г.!
В Германия безапелационен лидер е Volkswagen, като Golf (88 282), Tiguan (59 136) иT-Roc (58 942) оглавяват челото. Дългогодишното лидерство на Renault във Франция бе нарушено от Peugeot 208 (88 812), следван от Dacia Sandero (64 293) и Renault Clio (64 012).
За четири години общият пазар в Съюза е загубил над 3,7 млн. автомобила. Ситуацията е идентична на петте най-големи пазара, като спадът във Франция и Италия е най-голям, в Германия ситуацията остава почти непроменена. Но на тези пазари се отчита двуцифрен спад между 2019 и 2022 г.
Иначе като продажби в Италия най-добре се представя (очаквано) FIAT Panda (105 384), следван от Lancia Ypsilon (40 970) и FIAT 500 (33 996). По-любопитно е в Испания, където най-продаван е Hyundai Tucson (21 985), Dacia Sandero (20 782) и SEAT Arona (17 462).
В противовес на САЩ и Европа, ситуацията в Австралия (Toyota Hilux е лидер с 64 391), Индия, Индонезия и Турция е доста добра. Не само че пазарът показва ръст, общите продажби са по-високи спрямо обемите от преди две и три години.
Индия вече е четвъртият по големина пазар в света с продадени 4,37 млн. автомобила, повече отколкото в Япония. Това се случва за пръв път. Първите три модела по продажби са на Suzuki, но под марката на местния производител Maruti.