Най-голямата партия в ЕП ще иска отмяна на забраната на коли с ДВГ „възможно най-скоро”

Изборите за Европарламент наближават и всички се активизират – кой с популизъм, кой с реални мерки, но ситуацията изглежда ще се завърже още повече

колаж електромобил срещу ДВГ

Newspress

Т ова не е ново. През декември писахме, че Манфред Вебер, председател на консервативната група ЕНП в Европейския парламент, иска да отмени решението на Парламента за забрана на продажбата на нови коли с ДВГ от 2035 г.

„Ако моята група може да си осигури мнозинство след евроизборите, ние ще обърнем забраната за двигатели с вътрешно горене, приета от Европейския период през настоящия законодателен период”, каза тогава Вебер.

С наближаване на изборите за Европарламент, ситуацията ще се разгорещи и това първия признак за това. Изтекъл предизборен манифест на групата на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП) обещава да „преразгледа“ взетото решение за забрана за продажба на нови коли с ДВГ в ЕС през 2035 г. По този начин се повдигат въпроси дали трудно извоюваните закони на Зелената сделка ще се размият в резултат на един по-консервативен ЕС.

През юни в Европейския съюз ще се проведат избори за определяне на нов Европейски парламент. Той трябва да узакони или евентуално да промени досегашната политическа идеология.

Въпросният „изтекъл” манифест не е нищо друго, а лесен начин pа политиците да видят каква е обществената реакция, преди документът да бъде финализиран.

Миналата седмица Euractiv се сдоби с проекто-манифеста на групата на ЕНП, най-голямата група в парламента. Както при всички манифести, документът е патетична риторика, предназначена да даде на гласоподавателите представа какви ценности споделят, когато подкрепят кандидатите на ЕНП. От гледна точка на нашето полезрение, може би най-интересната част е следното изречение:

Ние отхвърляме политика за забрана – като забраната за двигатели с вътрешно горене – и също така ще я преразгледаме възможно най-скоро.“

ЕНП е последователна в противопоставянето си на забраната на двигателите с вътрешно горене през 2035 г.

Йенс Гизеке, германският депутат, който представляваше ЕНП в дискусиите за затягане на стандартите за CO2 за нови автомобили и микробуси, отдавна се противопоставя на „идеологията за забрана“ на Комисията.

Позицията на Гизеке бе, че решението да се прекрати продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене ще доведе до „ефекта Хавана“, т.е. европейците ще карат стари автомобили с двигатели с вътрешно горене в продължение на десетилетия, подобно на кубинската столица.

Всъщност позицията съвпада с „отворения технологичен“ подход на ЕНП към декарбонизацията, който по същество гласи, че ЕС не трябва да избира технологични победители, в този случай електрически автомобили.

Това, което може би е по-интересно е, че ЕНП изрично декларира намерението си да „ревизират [закона] възможно най-скоро”.

Последствията от това изявление са значими. Най-голямата група в Европейския парламент декларира намерението си да отвори отново затворен файл, да промени нещо, което е било подписано както от Европейския парламент, така и от държавите-членки.

Ако наистина се стигне до обръщане на хода на историята на 180 градуса, то други закони на Зелената сделка с далечни във времето дати за прилагане също могат да бъдат отворени за преразглеждане и промяна.

Ако тези кардинални промени се случат, те ще напомнят за това, което Доналд Тръмп направи: безмилостно отмени законодателството от епохата на Обама при встъпването си в длъжност през 2017 г. И тук трябва да добавим, че през ноември в САЩ ще се проведат избори. Ако Доналд Тръмп спечели, това със сигурност означава, че усилията на администрацията на Байдън за налагане на електрическата мобилност ще бъдат заличени с лека ръка и моментално.

Източник на статията: euractiv.com

забрана на ДВГ ДВГ Европа Европарламент избори ЕНП Евросъюз