Надигна се опозиция и за Евро 7, стандартът може да не влезе в сила през 2025 г.

11 водещи страни в ЕС, сред които не е България, са против екологичната норма

Страсбург

, iStock

Страсбург

Н а интересни процеси ставаме свидетели в Европейския съюз в последните дни. Първо, забраната на ДВГ в новите коли от 2035 г. бе отложена. И може да се стигне дотам, че технологията да остане, за да бъде използвана за е-горива.

Явно това развитие, дирижирано от сили като Германия и Италия, е дало сили на бунтарите срещу строгите екологични мерки за колите и по още един параграф - въвеждането на стандарта Евро 7. Не и от 2025 г.

Той вече предизвика полемика, като големи производители, начело с Volkswagen и Stellantis, се обявиха срещу него. Според тях въвеждането му е излишно и не помага на прехода към EV, а напротив, спира го, тъй като оскъпява бюджетните коли и ги прави невъзможни за средната класа.

Така и така ще има забрана от 2035 г., защо е нужно процесът да се оскъпява и затруднява още повече, редят в Берлин, Париж, Рим и т.н.

Сега начело на опозицията се оказа Чехия, която, както е известно, голям производител на автомобили и компоненти.

Според местната държавна агенция CTK, страната е поканила министрите на транспорта на 11 страни от Европейския съюз за среща в понеделник в Страсбург.

Целта е да бъдат обсъдено въвеждането на Евро 7 - дали и кога.

Поканени са Германия, Италия, Франция, Испания, Полша, Унгария, Словакия, Португалия, Румъния, Словения и Финландия, пише държавната агенция. Видно, че България отсъства - просто защото не е на картата на големите производители. Другата причана е в “хлъзгавата” позиция.

Първоначално срещата беше планирана, за да бъде обсъдено предложението на ЕС за затягане на ограниченията за вредните емисии от газове, сред които са и азотните оксиди, чрез въвеждане на новия стандарт.

Чешкият министър на транспорта Мартин Купка обяви, че на 13 март ще се срещне в Страсбург със свои колеги от страни, които "изпитват резерви" относно въвеждането на Евро 7.

Те настояват за промяна на правилата, определяйки ги като нереалистични. Поставят под съмнение ползите от въвеждането им за опазването на околната среда.

На срещата в Страсбург ще бъде обсъдена и позицията на страните относно забраната на ДВГ от 2035 г., написа чешкият транспортен министър в "Туитър".

Чехия Евро 7 Euro 7 стандарти за вредни емисии Европейски съюз Страсбург