Е вропа отново е разделена и причината този път е свързана с транспорта и мобилността, предвид екологичните цели на ЕС.
Както вече е банално известно, вчера (7 март) трябваше да кажем “бай-бай” на двигателя с вътрешно горене, но гилотината остана вдигната заради ултиматума на Германия и Италия за изключение за е-горивата.
Те събраха подръжници, но както може да се предположи - имат и опозиция. Тя се води от един от големите автомобилни производители на национално ниво - Испания.
Германия може да създаде опасен прецедент, като оспори споразумението на Европейския съюз за постепенно премахване на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., каза вицепремиерката Тереза Рибера, цитирана от Bloomberg.
Промяната на предложението толкова късно в дебата може да наруши начина, по който блокът изработва ключови политики в бъдеще и да изпрати объркващи сигнали към инвеститорите и индустриите, планиращи преминаване към чиста енергия, добави тя.
Това е разочароващо, каза Рибера, който е и министър на околната среда на Испания и настоява за по-бързо намаляване на емисиите. - Ами ако други правителства решат да направят нещо подобно по какъвто и да е въпрос? Процедурните правила са за всички.”
Германската автомобилна индустрия дава работа на около 800 000 души и има приходи от около 411 милиарда евро. Именно запазването на работни места бе сред доводите на Берлин и Рим.
Испания е производител №2 на автомобили на континента, като индустрията отговаря за около 11 процента от годишното икономическо производство на иберийската държава.
Премиерът Педро Санчес обеща повече от 4 милиарда евро, за да трансформира индустрията и да превърне страната в център за електрически автомобили.
Тук се преплитат и много интереси. Volkswagen иска да строи завод за батерии в Испания, като разчита и на финансиране от Мадрид. Компанията мълчаливо не подкрепя опитите на Берлин да удължи живота на ДВГ чрез е-горивата.