На пътя в Индия: по-добре крава, отколкото колоездач

слон път

ЕПА/БГНЕС

З аконът за движение по пътищата е понятие, което в Индия съществува само на теория, но за сметка на това в него има ясна йерархия: камиони, коли, след което колоездачи, които са зачитани повече от пешеходците, но значително по-малко от кравите, свещените животни в страната. 

Както по големите пътни артерии, така и по малките улички размерът на превозното средство и понякога шумът, който то издава, определят мястото на този, който го кара. 

Камионите и автобусите, карани в най-добрия случай просто арогантно, а в най-лошия - направо враждебно, са на върха на пирамидата. 

Следвани са от колите, след което идва ред на рикшите, а после - кравите. И накрая - колоездачите. 

Пешеходците даже не влизат в тази неписана йерархия. 

Въпреки икономическия растеж през последните години, велосипедът остава предпочитан транспорт за бедните индийци и за тези от зараждащата се средна класа: 45% от домакинствата притежават колело. 

През август Калкута забрани достъпа на колоездачите до 174 улици в този голям град в източната част на Индия, което предизвика протести. 

Индия се опитва да отдалечи велосипедистите от градовете, докато много градове по света желаят да им предоставят повече пространство за каране, отбелязва Анумита Роичоудхури от Центъра за наука и околна среда, природозащитна неправителствена организация. 

В цялата страна колоездачът трябва да води борба за заемане на мъничко пространство. 

Ако управляващата класа не е наясно за усилията, които трябва да положи обикновеният чиновник или работник, за да стигне до работното си място с колело, то е защото тя се вози в автомобили, смята най-известният жив архитект в Индия Чарлз Кореа. 

Никой от властта не знае как се кара колело. Биха паднали, веднага щом се качат, шегува се той по време на телефонното интервю, което дава от своя офис в Мумбай. 

Решенията за градовете се взимат от хора, които се придвижват с коли, противно на голям брой развити държави, където значителна част от държавните служители използват градски транспорт или велосипед, казва той.

В Индия това не стои така. Както навремето в Британска Индия - сахиб (господарят) не бива да бъде виждан да чака автобуса, казва още Кореа.

Източник на статията: Vesti.bg

път Индия