Г ледали ли сте филма “Rudy”? Това е един от най-добрите спортни филми, като фигурира в Топ 100 на най-вдъхновяващите филми според Американския филмов институт. Руди иска да играе колежански футбол, но няма дипломата, парите, но най-вече – физическите данни. Няма да се впускам по-дълбоко във филмовия сюжет, но роторният двигател е нещо подобно на аналог на Руди – той е по-малък от другите, със сигурност не толкова добър като тях, но всички му се радват. И сега Mazda отново ни напомня за него, отбелязвайки производството на 2-милионния Ванколов мотор.
Това не е никак много, имайки предвид факта, че Mazda разработва технологията от 1961 г., когато влиза в техническо партньорство с NSU (германска компания със седалище в Некарзулм, където днес се намира главният офис на Audi) и Ванкел. През 1967 г. японците лансират Cosmo Sport, прекрасен спортен автомобил, задвижван от роторен двигател.
След това Mazda разработва концептуалните купета Familia Rotary (или R100) и Luce Rotary (или R130) през 1968 и 1969 г. На следващата година, през 1970, се ражда легендарната серия RX (с RX-2), познат още като Capella Rotary.
Това е началото на вълна и до 1973 г. са произведени 500 000 роторни мотора. Но едва през 1978 г. на бял свят се появява най-известният японски модел с Ванкелов двигател. Това, естествено, е първото поколение на RX-7. Моделът е посрещнат с възторг и до 1986-а, година след появата на второто поколение RX-7, Mazda вече е произвела 1,5 млн. двигателя.
Mazda RX-7
Роторната технология помогна на Mazda да стане първият японски производител, спечелил победата в генералното класиране на „24 часа на Льо Ман” през 1991 г.Същата година е лансирано и третото поколение RX-7.
През 2003 г. на сцената се появява RX-8, но този модел остава под светините на прожекторите много кратко време, само до 2012 г., с което се прекъсва и производството на роторния двигател. Цели 11 години той отсъства от портфолиото на марката, за да бъде съживен отново с MX-30 e-Skyactive R-EV, който влезе в производство през юни.
Плъг-ин хибридният кросоувър реално се задвижва от мощен 170 к.с. електромотор, докато роторният двигател играе ролята на генератор, захранващ батерията с капацитет 17,8 kWh. Само на ток моделът може да измине до 85 км.
Но Mazda има и други планове за роторния двигател. Концептът Iconic SP, представен миналата седмица на изложението в Токио, използва същата концепция с раторен двигател в ролята на генератор. А това купе няма да остане само на фазата концепт.