Mazda извади и хибрид МХ-30, за целта възроди ванкеловия двигател

MX-30 e-Skyactiv R-EV може да измине до 85 км само на електрическа тяга

,
Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

, Mazda

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Д ве новости в едно - компактният хибриден кросоувър Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV дебютира на изложението в Брюксел, възраждайки добрия стар роторен (ванкелов) двигател.

Второто не е новост, технологията получава възкресение, за да служи на компанията в съвременния свят, в който се намаляват или изцяло елиминират вредни емисии.

И това възкресение в такъв автомобил е илюстрация на един друг преход - допреди повече от 10 г. роторният двигател се вграждаше в спортния RX-8, а сега - в кросоувър. Такива са времената.

MX-30 използва бензиновия ванкелов агрегат като генератор на енергия, който заедно със 17,8-киловатчасова литиево-йонна батерия помага за пробег от 85 км само на електричество.

 Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Mazda

Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Тези 85 км би трябвало да са достатъчни на клиентите за ежедневните им нужди в града. Mazda казва, че това не е случайно число - това е нещо като средна стойност по данни на потребителите - от реалния живот.

830-кубиковият бензинов двигател е с директно впръскване и висока степен на компресия от 11,9:1. Той развива 75 к.с. при 4700 об/мин и въртящ момент от 116 Нм при 4000 об/мин. По-компактен е от бутален двигател с подобна мощност, каза Mazda.

Ролята му не е да задвижва колелата. Това прави електрически мотор, възпроизвеждащ 170 к.с. и 260 Нм въртящ момент.

 Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Mazda

Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

А без механична връзка с колелата, ролята на роторния двигател е да захранва генератор, който създава енергия за разширяване на общия пробег на MX-30 до повече от 600 км. Mazda говори за забележително нисък разход на гориво от само 1 л/100 км по WLTP с едва 21 г/км CO2 вредни емисии.

Налице е 50-литров бензинов резервоар, монтиран точно пред задния мост, докато батерия е монтирана в пода.

Хибридът може да бъде зареден до 80 процента от 20 с помощта на DC бързо зарядно устройство от 36 кВ или повече за около 25 минути. Същото зареждане отнема 50 минути при трифазен 11 кВ AC и 90 мин. при 7,2 кВ AC.

 Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Mazda

Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Този еднороторен агрегат в MX-30 е с 15 кг по-лек от двуроторния, използван в RX-8. Ключова разлика е, че за корпуса на двигателя е използван алуминий вместо стомана.

“Плъгин” хибридът ускорява до 100 км/ч за 9,1 секунди. Подобно на напълно електрическия му събрат, максималната скорост е ограничена до 140 км/ч.

 Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Mazda

Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Той се присъединява към изцяло електрическия MX-30 в европейската гама на Mazda. Малкият SUV бе пуснат на пазара през 2020 г., но продажбите му не вървят добре, поне по данни на Dataforce. За м.г. има спад от 46 процента до 5756.

Може би това е и причината за новата хибридна конфигурация. Може би големият проблем е малката батерия - само 35 кВч. Тя предлага максимален пробег от 200 км, докато аналогични модели са със значително повече - в някои случаи двойно.

 Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Mazda

Mazda MX 30 e Skyactiv R EV

Има и “мек” хибрид в семейството, но той не се продава в Европа.

Европейските доставки на MX-30 E-Skyactiv R-EV се очаква да започнат през април на базова цена от 35 990 евро в Германия. От толкова започва и EV версията. В Италия цената е 38 150 евро.

Очаква се колата да се предлага и в САЩ, и Япония.

Брюксел хибриден суперавтомобил роторен двигател Mazda CX-30 Mazda