П рез последните месеци няколко китайски електромобила спечелиха 5 звезди за безопасност по EuroNCAP, постижение, което изисква щедро оборудване за пасивна и активна безопасност, които отиват отвъд законовите изисквания.
Петзвездният рейтинг от EuroNCAP е ключов фактор за преодоляване на наследствените притеснения на европейските клиенти за качеството на китайските автомобили. А те бяха насадени през 2006 и 2007 г., когато широко достъпни станаха кадри от краш тестове на различни китайски модели, които буквално се разпадаха.
Но сега ситуацията е коренно различна, а китайците, освен частни клиенти, гонят и фирмените автопаркове, коeто си е притеснително за родните производители. Фирмените продажби съставляват половината от общите в Германия, Франция, Великобритания и др.
Операторите на автопаркове искат да минат на е-коли. Високото търсене на електромобили и ограниченото предлагане заради проблеми с чипове и доставки накараха европейските производители да се концентрират върху частния клиент, а не върху автопарковете, защото там се търси по-евтин продукт.
Всичко това отвори сериозен шанс за китайските марки. През октомври германската компания Sixt заяви, че ще купи около 100 000 е-коли от BYD, започвайки с Atto 3, който през същия месец взе 5 звезди за безопасност. Септември това направиха хибридният Coffee 01 на Wey и Ora Funky Cat.
Aiways тепърва ще сертифицира електрическия кросоувър U6 по стандартите на EuroNCAP, но и той се цели в петте звезди, заявява Александер Клозе, който води операциите на марката извън Китай.
Ще има естествено търсене за автомобили като нашия, които са напълно оборудвани и идват с много конкурентна цена,” коментира той, добавяйки, че Aiways се цели в 30 000 продажби в Европа през 2023 г. спрямо 5000 тази.
Френската консултантска агенция Inovev казва, че през първите 9 месеца на годината в Европа са продадени около 155 000 автомобила произведени в Китай, което се равнява на 1,4% от пазара. Китайските компании са на път да постигнат 150 000 продажби, почти двойно спрямо 80 000 през 2021 г.
Почти половината от продадените китайски автомобили с електрически, което прави 5,8% от европейския пазар на е-коли. Вицепрезидентът на Inovev казва, че до пет години всички китайски автомобили, продавани в Европа ще са електрически, като на път за континента са редица бюджетни модели.
Разчетите на Inovev са, че до 2030 г. електромобилите ще съставляват 40% от продажбата на нови коли в Европа, а китайските марки ще държат между 12,5 и 20% от тези продажби, т.е. между 725 000 и 1,16 млн. EV годишно.
Това е консервативна прогноза,” коментира Джамал Таганза. „Но те могат да се увеличат бързо, ако европейските производители не отговорят на нуждата от достъпни електромобили.”
Стереотипите за китайското качество вече не важат, защото китайските автомобили, поне тези за Европа, са по-добри като качество от други.
BYD лансира три автомобила и ще добави още модели и пазари догодина, като всички са с 5 звезди за безопасност.
От друга страна Ora Funky Cat ще дебютира на пазарите във Великобритания, Германия, Ирландия и Швеция по-късно тази година. На Острова базовата цена е около 32 000 лири, това е около 5000 лири по-малко от VW ID3. Маркетинг директорът на марката ORA казва, че, ако един автомобил е добре направен, оборудван е с достатъчно функции, има висок рейтинг за безопасност и е конкурентно ценово позициониран, произходът му вече няма значение.