Кои (достъпни) спортни коли в момента са бъдещи класики

И може да бъдат желани от колекционерите

Мартин Дешев,
porsche 911 991

Porsche

П азарът на колекционерски автомобили често гледа десетилетия напред, а следващото поколение класики вече е сред нас. Днешните модели са пълни с технологии и производителност, само малка част от тях имат дизайна и емоционалната привлекателност, за да се превърнат в търсени легенди на утрешния ден.

Ето някои настоящи и скорошни спортни автомобили от последното десетилетие, за които ентусиастите вярват, че ще издържат проверката на времето на база на най-популярните търсения и коментари в интернет. Резултатите от търсенето най-често споменават няколко ключови фактора, които допринасят за бъдещия класически статус на автомобила: ограничено производство, уникална технология или дизайн и това, че е „последен по рода си“ поради преминаването към електрически превозни средства.

Пейзажът на спортните автомобили се променя с бързи темпове. С навлизането на електрификацията, много ентусиасти поглеждат назад към последното десетилетие, идентифицирайки героите на двигателите с вътрешно горене (ДВГ), които един ден ще бъдат почитани като класики. Редица скорошни спортни автомобили отговарят перфектно на този критерий, обещавайки да привлекат внимание и стойност за десетилетия напред.

Porsche 911 (991 и ранни модели 992)

Всяко поколение на 911 има своите почитатели, но серията 991 (2011–2019) постига перфектен баланс между модерна изтънченост и механично изживяване. Вариантите GT3 и GT3 RS с атмосферен двигател вече са легенди, а рядкото 911 R е практически инвестиция от висок клас. Ранните автомобили 992 GT вероятно ще последват примера им.

Toyota

Toyota GR86 / Subaru BRZ (2-ро поколение)

Леки, достъпни и забавни – GR86 и BRZ са запазили духа на класическото японско спортно купе. С все по-рядкото наличие на ръчни предавателни кутии, тези балансирани машини с аналогово усещане могат да придобият култов статус, особено в немодифицирано състояние.

Mazda MX-5 Miata (ND)

ND Miata (2015 – до момента) е най-чистата модерна интерпретация на „лека кола, малък двигател, голямо забавление“. Специални издания като 30-годишнината в Racing Orange са особено ярки колекционерски кандидати.

Chevrolet

Chevrolet Corvette C8

C8 със средно разположен двигател е огромня промяна в историята на Corvette. Ранните Stingrays, особено моделите от първата година и Z06 с неговия атмосферен V8 двигател, са силни претенденти за бъдеща привлекателност.

Alpine A110 (2017 – до момента)

Модерният A110, възроден по правилния начин, съчетава лека като перо пъргавина с ретро стил. Ограничената му наличност извън Европа може да го превърне в нишова класика в следващите години.

BMW

BMW M2 (F87)

Компактен, със задно задвижване и ръчна трансмисия — оригиналното M2 (2016–2021) напомня за славните дни на автомобилите на BMW, ориентирани към водача. Специални версии като M2 CS вече са любимци на колекционерите.

Lotus Emira

Последният модел с двигател с вътрешно горене на Lotus преди електрическото бъдеще на марката е незабавен кандидат за класически статус. Ограниченото производство и класическото управление ще поддържат търсенето високо.

Cadillac

Cadillac CT5-V Blackwing

Един автомобил, който се откроява, е Cadillac CT5-V Blackwing. Той представлява върха на една епоха - V8 двигател с компресор, ръчна кутия и задно задвижване, всичко това в луксозен седан. Това е безкомпромисно празненство на американската мускулатура и инженерните умения, а с прехода на индустрията към електричество, е рецепта, която е малко вероятно да видим отново от масов производител.

Dodge Challenger SRT Demon

Същото може да се каже и за Dodge Challenger SRT Demon. Този автомобил е създаден специално за драг пистата - лимитирано, разкъсващо гуми чудовище, което въплъщава дух на излишество, който сега е почти изчезнал. Неговата сурова мощност и ограничено производство го правят мигновено колекционерска мечта.

коли автомобили спортни коли спортен автомобил класики колекционерски автомобили класически автомобили