К итай, най-големият производител на графит в света, обяви днес, че ще намали износа на определени видове графит, ключов за производството на батериите за електромобилите, съобщава Euractiv.
Китай е най-големият производител и износител на материала, като рафинира над 90% от световния графит, който се използва във всички аноди на батериите за е-коли.
Решението на Пекин идва в момент, когато много правителства по света увеличават натиска си върху китайските компании, включително Европейският съюз. Аргументът на Брюксел е, че китайските електромобили в Европа получават предимство заради субсидиите.
Американците не остават по-назад. По-рано тази седмица те разшириха ограниченията за достъпа на китайски компании до полупроводници, включително спиране на продажбите на по-модерни чипове с изкуствен интелект, произведени от Nvidia.
Най-големите купувачи на графит от Китай са Япония, САЩ, Индия и Южна Корея.
Съгласно новите ограничения Китай ще изисква от 1 декември износителите да кандидатстват за разрешителни за износ на два вида графит, включително синтетичен графитен материал с висока чистота, висока твърдост и висок интензитет, както и естествен люспест графит и неговите продукти.
Три вида „силно чувствителни“ графитни изделия вече са били под временен контрол, казва министерството на търговията, и са включени в новия списък.
Ограниченията са подобни на тези, които са в сила от 1 август за два метала, използвани в производството на чипове, а именно галий и германий. Износът им от Китай намаля, което вдигна цените им на международните пазари.
Цените на естествения графит са 3950 юана ($540) за метричен тон тази седмица, което е спад от 25,5% от началото на тази година поради намаляващото търсене от сектора на електромобилите. В картинката трябва да включим и Русия, която бе основен износител преди да реши да нападне Украйна.
През последните години Китай намали добива на естествен графит, за да защити околната среда, вместо това увеличава производството на синтетичен графит от 2021 г. насам. Синтетичната форма сега представлява 70% от производството на Китай.