Как точно митата на Тръмп удрят производителите и сеят хаос

Най-продаваният модел на Audi се очаква да стане непродаваем в САЩ, след като бъде обложен на границата

пристанище коли кораби

iStock

Audi Q5 е най-продаваният автомобил на германската марка в САЩ. Той също така е отличен пример за това как пренареждането на Доналд Тръмп в световната търговия сее хаос в автомобилниs сектор.

Митата на Тръмп засягат модела със стартова цена $45 400 по три начина, което прави кросоувъра непродаваем, според хора, запознати с мисленето на автомобилния производител, които отказаха да коментират, предава Automotive News.

Има 25-процентно мито върху вносните автомобили и частите, които не са Made in Us; след това е 25-процентно мито върху вноса от Мексико; и накрая 2,5% такса за неспазване на споразумението за свободна търговия, което Тръмп договори през първия си мандат.

Докато автомобилните производители все още чакат повече насоки за точните санкции, пред които са изправени, Audi работи с предположението, че и трите от тези налози се прилагат за произведения в Мексико Q5, като митата възлизат на най-малко 52,5 процента, казват източници на изданието, които не са упълномощени да говорят публично по въпроса.

Тръмп постави на пауза повечето от така наречените реципрочни мита за 90 дни на 9 април, но запази в сила търговските мерки, насочени към автомобилната индустрия.

„Q5 е хубава кола, но ако я правят там, не могат да я продадат" в САЩ, каза Амброуз Конрой, главен изпълнителен директор на Seraph, консултантска компания, която работи с производителите на автомобили и техните доставчици.

Източници от компанията обаче казаха пред Automotive News, че Audi се е ангажирала да пусне Q5 на пазара и да го направи привлекателен автомобил за клиентите.

Нарастващите търговски бариери заплашват продажбите и преобръщат веригите за доставки, които автомобилните производители са изграждали в продължение на десетилетия. Stellantis временно спира част от производството в Канада и Мексико, Ford засега предлага отстъпки, а General Motors увеличава производството на пикапи в САЩ, за да противодейства на митата.

Собственикът на Audi Volkswagen Group, който отчете почти 40-процентен спад в печалбата си за първото тримесечие на 9 април, планира да добави такси за внос на превозните средства, които доставя в САЩ.

Volkswagen е сред няколкото световни производители, които са инвестирали в заводи в Мексико през последните години, за да се възползват от относително ниските заплати в страната и споразуменията за свободна търговия с повече от 50 страни, включително американския завод на Audi в Сан Хосе Чиапа, позволиха на марката да отговори по-добре на търсенето в региона и помогнаха да се компенсират намаляващите продажби в Китай, където местните производители, водени от BYD, поемат управлението.

Audi е произвела повече от 1 милион Q5 на мястото от началото на производството през 2016 г. Средноразмерният кросоувър е най-продавания модел в САЩ, като представлява около една трета от 42 710 доставки на марката през първото тримесечие.

Audi Q5 е емблематичeн пример за това колко глобализирани са се превърнали автомобилните вериги за доставки. Някои от двигателите на Q5 се доставят от Унгария, с трансмисии, доставяни от Германия, а десетки местни доставчици осигуряват други компоненти. След това Q5 се сглобява и доставя на клиенти по целия свят - както в Европа, така и в САЩ, които се нареждат сред най-доходоносните пазари за кросоувъри и SUV.

Тази стратегия работеше добре, докато Тръмп не въведе своите мита на 3 април. Само 2 процента от съдържанието на Q5 е направено в САЩ или Канада, според данните, събрани от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата, което означава, че останалата част вероятно ще бъде засегната от мита.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме каза, че чака яснота, преди да продължи с инвестиционни решения, а компанията заяви на 9 април, че все още не може да определи степента на ефектите, които тарифите ще имат върху приходите за цялата година.

Компанията обмисля да разшири завода си в Чатануга, Тенеси и да търси други обекти в югоизточната част на САЩ, за да компенсира риска от по-високи мита.

Преосмислянето на начина, по който се използва новият завод на Scout за 2 милиарда долара близо до Колумбия, Южна Каролина, може да бъде друга опция, но мястото не е планирано да започне производство до края на 2026 г.

Audi е само една от десетките автомобилни компании, които се сблъскват със сложната ръка, с която се е справил Тръмп. Производителите набързо изпратиха автомобили и части в САЩ преди митата да ударят и сега забавят доставките, за да сведат до минимум последствията. Повечето са създали тарифни работни групи, за да изчислят санкциите и да разберат какво да правят по-нататък.

„Ръководителите на автомобилни компании се нуждаят от дългосрочна стабилност, за да управляват бизнеса си“, каза Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор в Германия. "Построяването на заводи за автомобили отнема три до четири години. С Тръмп не знаете как ще бъде пазарът след три до четири часа."

Доналд Тръмп САЩ мита търговска война