Как Китай инвестира в автомобилната индустрия на Унгария

Страната иска да стане лидер в производството на батерии за електромобили. Правителството привлича инвеститори. Това е обект на критики от опозицията и гражданите

Валентин Маринов,
Дебрецен Унгария

, iStock

Центърът на Дебрецен, край който се строи огромния завод.

С троителните машини работят усилено на огромен терен в Източна Унгария, където доскоро е нямало нищо. До края на десетилетието тук трябва да се издига един от най-големите заводи в Европа за батерии за електрически автомобили.

Така започва анализ на “Дойче Веле” за инвестицията на гиганта CATL в страната.

Заводът на китайската компания Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) ще се простира на площ колкото повече от 280 футболни игрища. Когато строителството приключи окончателно, тук ще се произвеждат батерии с годишен капацитет от 100 гигаватчаса. Това количество ще е достатъчно за около 1 милион електрически автомобила.

И трябва да превърне Унгария в един от най-големите производители на такива батерии в Европа - в съответствие намерението на правителството страната да се превърне във "велика сила" в областта. Самата автомобилната индустрия е жизненоважен сектор за Унгария. През 2021 г. от него идват около 5% от брутния вътрешен продукт на страната.

Едва на километър южно от строителната площадка край неравен път са подредени няколко къщи. Тук в последните 35 години Албертне Ловаш и съпругът ѝ гледат зеле, което продават в града.

Сега семейството се опасява, че новият завод може да представлява риск за културите, които отглеждат и за здравето на хората в региона.

Ловаш е особено загрижена за промишлената консумация на вода. Това би могло сериозно да натовари региона, който и без това е засегнат от недостиг на вода.

Вече 5 години не можем да поливаме с речна вода, толкова е сухо", споделя тя.

Мнозина споделят опасенията ѝ. Производството на батерии изисква много вода. През последните години Унгария е все по-засегната от засушавания.

Не е ясно колко вода ще бъде необходима за завода за батерии. Достъпът до надеждна информация за проекта е много труден. Често се публикуват само откъслечни данни, оплаква се Мартон Волгеши. Той е един от организаторите на местната инициатива "Жители на Дебрецен срещу завода за батерии.

Местните жители се притесняват както за своето здраве, така и за земеделската си продукция.

Когато стане дума за хвалби, фабриката е на площ от 220 хектара. Когато стане въпрос за регулация, тя изведнъж се свива до 65 хектара, обяснява Волгеши. - Искаме информация за капацитета на цялата фабрика, а не само за отделните ѝ части", настоява той.

Според проучване около две трети от жителите на Дебрецен имат критично отношение към завода за батерии. Мнозина протестират с искания строителството да бъде спряно. Волгеши е подал петиция за местен референдум, на който хората искат да гласуват за или против проекта.

Кметът не пожела да коментира темата пред ДВ, а говорител на китайския инвеститор CATL заяви, че наблюдават протестите, но не пожела да ги коментира.

Местните жители и експертите са обезпокоени и от огромното потребление на енергия, нужно за такъв голям завод. В допълнение към зависимостта си от руския енергиен внос, Унгария се обвързва по-тясно и с Пекин чрез проекта.

Той превръща Китай във втория по големина инвеститор в страната след Германия. Критици се опасяват, че авторитарната държава може да използва икономическото си влияние за политически цели.

Въпреки това правителството на Виктор Орбан се бори да привлече китайските компании. Само на CATL са били обещани данъчни и инфраструктурни облекчения на стойност 800 млн. евро. Това е около 10% от общата стойност на инвестицията. Друг голям китайски производител на батерии SEMCORP също гради нов завод в Унгария.

Всички тези компании се нуждаят от работници, а само CATL иска да наеме 9000 души.

Един от най-големите проблеми е намирането на достатъчно работници", казва Мартон Цирфус, автор на проучвания за унгарската индустрия за производство на батерии.

За много от позициите няма да се изисква специално обучение. Рискът е, че тези инвестиции могат да лишат местните компании от служители.

От CATL твърдят, че през първите две години ще са необходими китайски работници, за да може фабриката да заработи.

Така, в контраст с ксенофобската реторика, която често се чува от Будапеща, унгарското правителство облекчава изискванията за влизане на работници от няколко - предимно азиатски, държави. Много от местните жители са против огромния нов завод и защото не искат чуждестранни работници в града си.

Опозиционни партии също се обявиха срещу завода за батерии. Засега обаче проектът напредва, въпреки многобройните му противници. Според активиста Волгеши казусът трябва да се разреши от гражданското протестно движение. Албертне Ловаш подкрепя протестите, но няма голяма надежда, че те ще променят нещо. За нея е ясно - правителството поставя икономическата печалба над интересите на населението.

Продадоха земята на китайците", казва тя.

батерии за електромобили завод за батерии Унгария CATL