Ford е в разгара на тиха, но дълбока трансформация. Компанията не само преразгледа гръмките си планове от преди 3 години, свързани с електрическа революция, но и се отдръпна от десетилетното си преследване на евтини и масови малки автомобили.
Вместо това, Ford удвоява усилията си върху това, което нарича „емоционални продукти“ – автомобили като Mustang и Bronco, които залагат на носталгията, приключения или сурова мощ. Те вървят редом с основната гама от пикапи, които са гръбнакът на Ford.
Ако това звучи като драматична промяна, то тя наистина е така. А сега разбираме защо се случва. Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, наскоро разговаря с аржентинското издание La Nación, предлагайки изненадващо откровен поглед върху посоката, в която се е насочила компанията.
Той казва, че е доволен, че Ford се е опитал да се конкурира с японските и южнокорейските производители чрез модели като Fiesta и Focus, но признава, че продължаване на производството им вече няма финансов смисъл.
За Ford беше духовен момент да бъде производител на пълна гама, но научих толкова много, защото може би това беше грешка“, казва Фарли. „Не беше грешка да се опитаме, но разходите ни не бяха конкурентни на Toyota и Hyundai/Kia и в крайна сметка трябваше да преминем към Bronco и пикапи.“
Фарли добавя, че подходът на Ford в Аржентина отразява амбициите им на американския пазар. Общата визия е за широка гама, включваща по-евтини, масови автомобили по модела на Model T. Но финансовата математика не излиза.
Имахме амбицията да бъдем с пълна гама, да имаме много масов продукт, подобно на Model T, но също така открихме, че това прави бизнеса почти невъзможен, защото нямахме ценово предимство. Така че, подобно на Аржентина и Латинска Америка, в САЩ трябваше да преструктурираме бизнеса.“
През последните години Ford постепенно спря от производство няколко от основните си модели, включително Escape, който току-що напусна американския пазар, Fusion, Taurus и Edge. Макар че тази преориентация доведе до по-стегната продуктова гама и забележим спад в продажбите, тя доведе и до подобрени данни за приходите.
От 2013 до 2017 г. Ford постоянно продаваше над 6,3 милиона автомобила в световен мащаб годишно. През 2018 г. продажбите спаднаха с малко под 6 милиона, а до 2020 г. рязко паднаха до 4,2 милиона. През 2021 г. спаднаха допълнително до 3,9 милиона и оттогава се установиха между 4,2 и 4,4 милиона бройки годишно. Но макар от заводите да излизат по-малко автомобили, тези, които го правят, носят по-голяма тежест, както по отношение на въздействието, така и на печалбата.