А ко има марка автомобили, която може да служи за добър пример като развитие, отличен маркетинг и рентабилност, това е Dacia. Групата Renault прероди румънската компания през 1999 г. и оттогава тя се превърна в кокошка, която снася златни яйца за нея.
Това пише JATO Dynamics в анализ.
Dacia се превърна в добър избор за хора, които не искат да харчат много пари за кола, но искат да имат своя, съотношението цена-качество е добро, а разходите за поддръжка не са високи.
Успехът в продажбите се дължи и на липсата на преки конкуренти, поне в Европа, където миналата година Dacia продаде 90 процента от цялата си продукция. Въпреки горепосочените причини за популярността си, Dacia все още е единствената евтина марка на континента. Нито Volkswagen, нито бившата PSA имат такава.
Това обаче може скоро да се промени. А потенциалният конкурент идва отдалеч. И в доста отношения е много неочакван - поне така беше доскоро. Става въпрос за британската марка MG.
Тя бавно, но сигурно се превръща в основен играч на европейския пазар на електрически автомобили. И може да е британска, но отдавна е собственост на китайския гигант SAIC.
Той иска да има присъствие по целия свят, като предлага возила на доста конкурентни цени. Целта е да са достъпни, атрактивни и модерни ЕV от всички типове - хечбеци, седани, SUV, малки коли…
И бизнес-планът започна да се изплаща. Регистрациите се удвоиха през първите осем месеца на тази година в Европа - общо 58 300. Това е повече от продажбите на Honda и Mitsubishi и на 70 процента от обема на Suzuki. MG успя да влезе в топ 25 на европейските марки с най-голямо процентно увеличение.
Важно е да се отбележи, че MG все още не се предлага във всички европейски страни (към август все още липсваше в Швейцария, Полша, Чехия, Португалия, Словакия, Румъния, България, Унгария, Естония, Литва и Латвия). Тези пазари заедно представляват 13 процента от общия европейски.
Но докато пазарният дял на MG в рамките на общия европейски пазар е все още много нисък (0,82 процента до август), компанията е в по-добри позиции сред е-колите. Според данни, предоставени от JATO, делът на MG сега е 2,6 процента до края на август.
MG прилага същата формула, която позволи на Dacia да надмине и най-смелите очаквания, но на пазара на електрически автомобили. Средната цена е по-ниска от тази на повечето масови марки в Европа. MG ZS EV, електрическият B-SUV, е по-евтин от конкурентите предложенията на Opel, Peugeot и Hyundai.
MG5, електрическо комби от C-сегмента, е най-достъпният избор там. Същото важи и за Marvel R, флагманът на MG в Европа. Средната му цена е 47 221 евро. Преките конкуренти се продават между 49 831 и 65 484 евро.
Най-атрактивен е представеният наскоро хечбек MG4 (горе) - пряк конкурент на Volkswagen ID3. Цената му започва от 28 990 - 31 990 евро в зависимост от пазарите, където се предлага и то преди субсидиите. В Китай този ЕV се предрага като Mulan. В зависимост от трите му варианта, пробегът варира между 350 и 450 км с батерии на CATL.