В чера надълго и широка развихме темата, че мечтата за евтин автомобил вече изглежда мираж. И причините за това са безброй: Ковид, липса на чипове, изключително високи цени на суровините, война… Вече се говори за обедняване на средната класа в Европа, което вероятно ще породи драстични социални брожения. А именно средната класа е тази, която купува автомобили.
През последните години виждаме тенденция и на препозициониране на самите автомобилни компании. Масови марки започват да предлагат все по-богато технологично оборудване и екстри, които оскъпяват значително автомобилите, но които носят основната печалба. Политиката за печалба от обема отдавна отмина във времето, сега по-високата печалба идва от по-малко, но доста богато оборудвани автомобили.
На този фон има една марка, която драстично се отличава от останалите на европейския пазар. Това е Dacia. Румънската марката продължава да държи на основните си ценности – достъпност, надеждност, съотношение качество – цена. Да, техните автомобили също поскъпнаха, което е неминуемо и логично, но кой друг производител може да ви предложи 7-местен модел за 28 000 лв.? Отговорът е – Dacia, при това го прави с чисто нов модел, какъвто е Jogger, който преди два дни се появи за пръв път официално на родна земя.
Тайната на успеха на Dacia се крие в съотношението качество-цена. Тук само ще отворя една скоба, а тя е за любовта на марката към киното и по-специално безсмъртния „Шотлански боец”. От този филм е и прословутата фраза „There can be only one”. Dacia си държи на нея, защото запазва лидерската си позиция на родния пазар за девета поредна година с 4004 регистрации, ръст от 10% спрямо 2020 г., което се равнява на пазарен дял от 12,83%.
Миналият юли Dacia отново влезе в полезрението на всички анализатори, след като за пръв път Sandero бе най-продаваният автомобил в Европа за месеца.
Но да се върна към тайната успеха. Днес, когато войната в Украйна тресе цял свят, кризата с доставките и чиповете съсипва автомобилната индустрия, а инфлацията буквално заплашва да ни помете, Dacia запазва самообладание при ценообразуването си. Това е така, защото компанията избягва оборудването на автомобилите си с ненужни системи, което помага на марката да поддържа цените си ниски. Клиентите на Dacia не искат да плащат за комплексни електронни помощници и друго оборудване, което е над най-необходимото в автомобила. Затова марката все още няма хибрид, защото цялата й гама се предлага с двугоривни (LPG) решения. В крайна сметка през 2024 г. се чака и нов електромобил, но това вече е тенденция, която е неизбежна.
Но дори и на този фронт Spring е най-евтината е-кола на европейския пазар, предлагаща до 300 км среден градски цикъл (WLTP). Това е повече от достатъчно предвид факта, че средно европеецът минава дневно по 30 км в града.