Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Пламен Георгиев,
Лондон такси

, Getty Images/Guliver

Една от емблемите на Лондон вече не е това, което беше. Част от черните таксита вече са електрически ванове.

П реди дни столицата ни влезе в световния новинарски поток с това, че се нареди на трето място сред градовете с най-мръсен въздух в света след Делхи (Индия) и Лахор (Пакистан). Двата основни фактора за това са отоплението на твърдо гориво и транспортният сектор.

Подобни проблеми има на много места в Европа, едно от които е Лондон. Но кметът Садик Кан има твърдото намерение да се пребори с този проблем. Той удвоява стимулите за малките фирми да преминат към електрически автомобили, като предлага 7000 паунда (около 8288 евро) при предаването за вторични суровини на стари ванове с ДВГ. Ако след това фирмата закупи електрически транспорт, премията скача до 9500 паунда (около 11 250 евро) от града.

Как ще ги стигнем: драстични мерки в Букурещ в битката с мръсния въздух

До момента от подобни премии (но два пъти по-ниски) можеха да се възползват фирмите с под 10 работници. Сега те ще се предлагат и на компании с до 50 служители.

Мярката цели да подпомогне малкия бизнес с оглед планираното разширяване на London Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Зоната ще се разшири на север и юг от околовръстното шосе на града през 2021 г. Тогава ULEZ зоната ще покрива площ, която е 18 пъти по-голяма от Ultra Low Emission Zone в центъра на Лондон.

И Бристол на война с дизелите за по-чист въздух

Садик Кан планира да разшири схемата за получаване на премии, обхващаща фирмите с гама от тежки камиони. Камионите и автобусите, които не са част от мрежата TfL (Transport for London) отделят над 1/3 от вредните емисии, показват сметките на кметството. TfL е организацията, управляваща транспортната система на Лондон. В момента тя уточнява детайлите по програмата. Според пресслужбата на кмета, вероятно премията ще възлиза на 15 000 паунда (около 17 750 евро).

“Мръсният въздух е национална здравна криза, която допринася за хиляди смъртни случаи годишно. Докато дръзките ни мерки, каквато е въведената Ultra Low Emission Zone, започват да дават резултати, искам да се уверя, че ще помогнем на бизнеса, за да премине към по-чисти автомобили – независимо дали разчита на ван, камион или автобус.”

Ирландия ще забрани дизеловите и бензиновите коли през 2030 г.

Кметът призовава и британското правителство да въведе национална схема за премии при предаването на старо превозно средство на вторични суровини, за да „се подкрепи малкият бизнес, който иска да направи правилното нещо и да премине на по-чисти автомобили в цяла Великобритания.”

Тестват най-малката летяща кола в света

Tesla вече е втората най-скъпа авто компания в света

Карлос Гон предсказва фалит на Nissan

Източник на статията: Vesti.bg