„Ооо, Шан-з-Елизе…”. Коледното настроение е обхванало целия свят, а всички европейски столици (без София) и големи градове греят в коледна украса и коледни базари. Светлините и украсата приканват туристите да оставят парите си в магазините така, както EV9 грее в убийствения си син цвят от витрините на шоурумите на Kia.
EV9 е магнит за клиенти, който демонстрира целия технологичен арсенал на Kia, а той е повече от впечатляващ. Такъв е и дръзкият му дизайн, а Kia, по типичния за коледния месец обичай, е подготвила и доста атрактивен подарък за първите си клиенти на изпълнението Launch Edition. Но всичко по реда си.
STOP&GO: Максималната системна мощност на версията AWD е 385 к.с. и 700 Нм. Версията GT-Line осигурява до 505 км пробег с едно зареждане, а версията RWD до 563 км.
Започвам с дизайна. И по-скоро с прочитане на пресрелийза за модела, който доста прилича на такъв на японска или френска марка. Защо? Защото е изпълнен с поредица от сравнения, прилагателни и странни наименования на дизайнерски философии. В случая говорим за „Единство на противоположностите” (Opposites United) и принципа Bold for Nature. От всичко това за мен най-важна е думата bold, защото дизайнът на Kia EV9 е точно това: смело, дори дръзко изявление на факта, че по европейските пътища са малко моделите с толкова дързък екстериорен дизайн.
Реално серийният модел е много близко копие на концепцията от 2021 г., което само по себе си говори за стратегията all in на корейците. Всеки един детайл тук е крещящ и приковава погледа. Може да не ви допадне, но със сигурност няма да остави никого равнодушен, когато види EV9 на пътя. И именно това е търсено с тези размери, вертикална предница, светлинен подпис, с черните колони и „плаващия” покрив, с атрактивните аеродинамични джанти (до 21 инча), както и със страничната линия, която рязко се изкачва към С-колоните.
Kia EV9
Kia EV9 (вероятно) ще поляризира с дизайна си, но от тези форми човек трудно откъсва очи. Защото е внушителен, каквито са и размерите му. Все пак това е автомобил, чиято основна цел ще са т. нар. soccer moms в Щатите, където размерът и вътрешното пространство са от първостепенно значение.
Не знам какви ще са възприятията в Западна Европа, но българинът обича големите размери на автомобилите. Обича и да е в центъра на вниманието, а с EV9 няма как да излезе от него. За това спомага фактът, че електромобилът е с 20 см (5015 мм) по-дълъг от Sorento, а междуосието (3100 мм) е с 30 см над това на конвенционалния събрат. Тези факти идват да подскажат, че интериорът е наистина колосален. В действителност, всичко тук е колосално: моделът е най-големият, най-скъп и най-технологичен автомобил, правен от марката.
STOP&GO: Интериорът се загрява или охлажда от топлинна помпа, която дава между 18 и 43% по-висока енергийна ефикасност спрямо конвенционалната отопление или климатизация.
Той е и почти без конкуренция, ако изключим един, чиято цена стартира от 241 800 у нас и е с 3-лъча емблема на ламарините. Без (почти) конкуренция, защото е 7-местен електромобил. Може да бъде поръчан и в 6-местна конфигурация, като тук седалките на втория ред може да са за релакс (облегалките да се спускат назад, за да се опънете), може и да се завъртат на 180 градуса към тези на третия ред. Но данъчното законодателство у нас е такова, че родният вносител залага твърдо на 7-местната конфигурация, разбираемо.
Докато съм на тази тема ще кажа, че самите седалки са много естетично издържани, направо са си красиви, като дори шофьорската седалка има настройваща се опора за краката. За пръв път Kia въвежда и Ergo Motion шофьорската седалка, която е с по-малък обем и с масажна функция.
Облегалките на третия ред седалки са електрически, за да се регулират лесно от багажника, когато се нуждаете от повече обем за превоз на товар. А той, като повечето други параметри е огромен – 828 литра при сгънати задни облегалки. Под предния капак, който обикновено не се отваря, също има място за съхранение до 90 л при версията RWD (52 л при AWD).
STOP&GO: Два 12,3-инчови дисплея и между тях 5,53-инчов за климатичната система, има и 12-инчов Head-up дисплей. Огледалото е дигитално, може се добавят още два дисплея, ако изберете камери вместо странични огледала.
Оставям обема, за да обърна внимание на конфигурацията на Panoramic Wide Display с два 12,3-инчови дисплея, а между тях има и 5,3-инчов дисплей за климатичната система. За разкош има и 12-инчов Head-up дисплей. На арматурното табло има и няколко сензорни бутона за бърз достъп до основните функции.
Воланът е със странна форма, още по-странен е превключвателят за трансмисията, насочен е надолу, а най-странно е разположен старт/стоп бутонът – върху същия превключвател на трансмисията. Първият път го търсих доста. Климатикът може да се регулира така, че да насочва въздух само към заетите места, но част от контролния му дисплей е закрит от обръча на волана. Амбиентното осветление е ясно, но имаме Meridian аудио система с 14 високоговорителя.
STOP&GO: Максималната скорост на зареждане на батерията е 210 kW, с каквато батерията с капацитет 99,8 kWh се зарежда от 10 до 80% за 24 минути.
Стигам и до задвижването, най-важното за всеки електромобил. Автомобилът е вторият модел, изграден на платформата Electric Global Modular Platform, третият чакаме догодина. Тя позволява 800-волтова архитектура, нещо, с което в Европа все още могат да се похвалят малцина.
Четвъртото поколение на високоволтовата батерия е с капацитет 99,8 kWh. Изградена е от 38 модула, 456 клетки и тежи 566,7 кг! По-важното е, че тя с 8,5% по-висока енергийна плътност спрямо третото поколение. В крайна сметка тя гарантира пробег с едно зареждане до 563 км за RWD и 512 км за AWD версията, която шофирам аз.
Максималната скорост на зареждане е 210 kW. Много висока спрямо повечето други конкуренти в Европа, но все пак ще отстъпва на 250 kW на Volvo EX90 (който ще е и с по-голям пробег), когато го пуснат на пазара. Иначе батерията на EV9 се зарежда от 10 до 80% за 24 минути, а за 15 минути се пълни достатъчно за 226 км. Ще маркирам и факта, че моделът предлага функциите V2G и V2Н/V2B.
STOP&GO: Литиево-йонната батерия е разделена на 38 модула с по 12 клетки всеки (456 клетки). Общото тегло възлиза на 566,5 кг.
Моделът се предлага в Европа и със задно (електромотор със 150 kW и 350 Нм), но у нас стартираме с AWD (базовата ще дойде на по-късен етап) с 384 к.с. и 700 Нм за GT-Line, гарантирани от два PMSM електромотора. Топ изпълнението ускорява до 100 км/ч за 5,3 секунди, което си е отличен параметър на фона на теглото от близо 2,7 тона!
Не съм си играл на „ластици”, защото във Франция е крайно опасно (колегите ги ощастливиха с глоба за 6 км/ч над ограничението от 50), така че заложих на основното: комфортът. Не мога да си помисля, че този левитан може да се използва за спортно шофиране. Нищо от конструкцията му не предразполага такова.
Затова леко и мазно по Френската ривиера от Ница към Сен Тропе. Не мога да кажа колко близо бях до заводския параметър от 22,8 kWh, защото наистина карах много бавно и се наслаждавах на гледките и тишината на борда. Дизайнерите се хвалят с коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,28, което си е постижение на фона на формите на този модел. Помагат скритите дръжки на вратите, аеродинамичните джанти, активните въздушни завеси и активната въздушна клапа в долната част на решетката. Системата DAS изключва предния електромотор, когато няма нужда от него.
STOP&GO: За 15 минути батерията може да се зареди за изминаване на до 249 км (RWD) и 226 км (AWD).
Огледалото за обратно виждане е дигитално (и нормално с преместване на едно палче), страничните огледала може да се заменят с камери и още два дисплея в интериора, но аз бих ви посъветвал да спестите от тях и тези средства да насочите към синия мат (4800 лв.), с който EV9 изглежда страхотно.
И се чувства страхотно на пътя, стига, както вече казах да не се опитвате да го карате спортно. Бързо може, но не и спортно, макар бутонът Drive Mode да дава такава възможност (другите три са Normal, Eco и My Drive). Може ли да се кара офроуд? Не бих си го и помислил, но Terrain Mode дава избор на режими Snow, Mud и Sand, които да ви помогнат в по-тежки условия, без това да значи сами да вкарате колата в тях.
STOP&GO: Системата DAS деактивира предния електромотор (когато не е необходим, например при движение с постоянна скорост), като по този начин се постига подобряване на ефективността с 6 8%.
Няма да влизам в технологичната част, много е обширна. Ще кажа, че EV9 е натъпкан с абсолютно целия технологичен арсенал, с който разполага Kia. Има полуавтономно шофиране, може да се паркира и отпаркира дистанционно, има абсолютно всичко, при това без да се налага да се доплаща за различни системи, както е при луксозните автомобили. Тук стандартното оборудване е наистина впечатляващо.
Е, не мога да кажа същото за това, че човек се ориентира лесно в менютата и уиджетите, защото трябва да се заровиш в тях, за да изключиш системата за следене на платното или звуковите предупреждение при превишаване на скоростното ограничение.
Трябва обаче да обърна внимание на регенеративното спиране, което е с цели четири нива на сила и отделно имаме i-Pedal, при който шофирането реално се извършва само с педала на газта. Видимостта е страхотна във всички посоки, шумът от гумите минимален, а 16-те колони и огромният вътрешен обем имат значение за добрия звук.
Конкурентите на Kia EV9 са само луксозни брандове, които залагат на кожа и алуминий. Тук се залага на рециклирана пластмаса, което кара някои повърхности да изглеждат евтини, но това данъкът, който Kia трябва да плати за стремежа си към устойчивост (мокетът на пода е направен от рециклирани рибарски мрежи, извадени от океаните). Ще свикнете, все повече марки и модели тръгват по този път, неизбежно е.
STOP&GO: Под предния капак има отделение за съхранение с обем 52 (AWD) или 90 литра (RWD).
Накрая винаги оставям цените. В началото още казах, че това е най-скъпият модел на марката. Изпълнението Launch Edition у нас струва 172 800 лв. с ДДС. Извадена от всякакъв контекст, тази цена изглежда колосална, все пак говорим за масова марка. Затова нека вкарам и малко контекст.
Първо, на пазара в Европа има само един (ок, има я и Tesla Model X, но тя не е особено популярна на континента, а и европейската й спецификация е колосално скъпа) 7-местен конкурент. Изненада или не, но това е Mercedes-Benz EQS, чиято стартова цена у нас е 241 хиляди. Чакаме и втория, Volvo EX90, който със сигурност ще е над 200 хиляди, но и с по-голям пробег (и батерия), с две версии, с по-бързо зареждане.
Тук вкарвам факта, че 7-те места у нас значат и данъчно облекчение, ако автомобилът е фирмен. В такъв случай цената на модела пада до около 138 хиляди. И тук Kia дава още един бонус – 9000 лева безплатен заряд на Kia Hypercharge. Ако извадим и тях от цената (макар това да не е правилно), ще се окаже, че EV9 не е непосилно предложение, дори напротив.
Технически характеристики:
Kia EV9 AWD GT-Line
Размери
Дължина, мм: 5010
Широчина, мм: 1980
Височина, мм: 1780
Междуосие, мм: 3100
Собствено тегло, кг: 2426 - 2674
Задвижване
Тип: PMSM (отпред и отзад)
Капацитет на батерията, kWh: 99,8
Системна мощност, к.с.: 384
Системен въртящ момент, Нм: 700
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 200
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,3
Среден разход, kWh/100 км: 22,8
Пробег, км (WLTP): до 512 (AWD)
Цена на модификацията, лв. с ДДС: 172 800 (Launch Edition)