Ф ердинанд Пиех имаше мечта: да бие S-Class и 7 Series в собствената им игра. Затова построи утопичната „Кристална фабрика”, където хора в бели престилки произвеждаха Phaeton, а пешеходци по улиците на Дрезден можеха да гледат как целият производствен процес протича в условията на аптекарска чистота.
Volkswagen ID.7
Пиех сбъдна мечтата си (с изключение на частта, в която бие по продажби законодателите), създавайки лимузина, която преобърна представите за „народната кола”. Новият ID.7, макар реално да е наследник на Passat, аз определям като електрическия Phaeton. Вярно, по-къс е доста, но междуосията им са почти идентични, а вътрешното пространство е в полза на модерния флагман на Volkswagen. И най-важното, компанията вече има реален отговор на най-добрите в класа, които дори има какво да научат в раздела „пробег с едно зареждане”.
STOP&GO: На бърза зарядна станция (175 kW) ID.7 може да се зареди от 10 до 80% за 28 минути, като за 10 минути може да добави ток за изминаване на до 204 км.
Проблемът му е, че се появи по-късно от останалите (цели 5 години след ID.Vizzion), затова сега трябва да търпи сравнения с Ioniq 6, Model 3 (който изглежда миниатюрен спрямо ID.7) и BMW i5. За последния играч не съм се объркал, защото думата „премиум” фигурираше доста често в представянето на модела, а и по размери ID.7 и i5 са абсолютно идентични.
Аз лично не бих си позволил да сравнявам двата по премиум усещане, нямам съмнения, че предпочитанията ми отиват в посока Мюнхен, но новият електрически круизер от Волфсбург иска да се равнява с първите два споменати бенчмарка, в някои отношения е по-добър от тях, в други не толкова. Разказвам подробно.
STOP&GO: Дължината на ID.7 е с цели 214 мм по-малка от тази на Phaeton, но междуосието му е само 30 мм по-малко от на каляската
Започвам с дизайна, където сравнения не се налагат, но аз не бих се посвенил да ги направя. Най-експресивен е този на Ioniq 6, Model 3 е бездушна кола, а ID.7 изглежда внушително. На живо е много по-впечатляващ, както често се случва. Компанията го определя като „електрическа туристическа лимузина“. И не, не е точно седан, а „fastback saloon“ – кръстоска между седан и хечбек.
Предницата е аеродинамична с тънки LED фарове, които са свързани с осветена лента. Тя се влива в дневни светлини, които играят ролята и на мигачи. Тук няма нищо атрактивно, но за сметка на това профилът е впечатляващ. Арката не е толкова драматична като тази на Ioniq 6, а се доближава повече до профила на EQS. Алуминиевата лайстна подсилва ефекта и нашепва за „премиум”.
STOP&GO: ID.7 Pro е със 77 kWh (82) и 175 kW DC възможност за бързо зареждане. ID.7 Pro S ще дойде с 86 kWh (91), която ще позволи пробег до 700 км и зареждане с до 200 kW.
Дизайнът на 19-цоловите аеродинамични джанти също оставя своя принос, както и стандартният черен покрив (опция е панорамата). Отзад също има LED светлинна лента, а стоповете са силно релефни. Хоризонталният рефлектор в долната част помага да се подчертае широчината на автомобила. Няма как да пропусна черния дифузьор и интегрирания спойлер. И факта, че ID.7 може да се похвали с коефициент на въздушно съпротивление от 0,23, колкото и Tesla Model 3. Тук удобно ли е да кажа, че вече успях да видя и камуфлажното комби на ID.7, което ще добави допълнителни опции и разнообразие пред клиентите?
ID.7 очаквано отстъпва от двата споменати от мен модела, когато стане дума за зареждане. Тук Hyundai няма равен със своята 800—волтова архитектура. Максималната мощност на зареждане на „седмицата”, макар и увеличена, достига 175 kW. На такава станция моделът ще си набави достатъчно ток за 200 км в рамките на 10 минути, докато от 10 до 80% батерията ще се зареди за 28 минути.
И веднага идва контрата: малцина са тези, които могат да се мерят с ID.7, стане ли дума за пробег. Не случайно Volkswagen определят модела като „електрическа туристическа лимузина”, защото той може да измине до 621 км с едно зареждане (WLTP). „Само” 545 км е възможният за Ioniq 6, Model 3 Long Range стига до 678 км.
Американският и германският модел разчитат на батерия с капацитет 77 kWh (нетен), но на същата батерия ще разчита и ID.7 Pro S, който ще предложи 700 км пробег и максимална скорост на зареждане 200 kW, така че трябва да е ясно, че Tesla не е панацеята. За мен тя е просто катализатор.
STOP&GO: Моторът АРР550 е с мощност 286 к.с., досега VW използваше такъв с 204 к.с.
По време на движение на автомобила, новата функция за управление на зарядния процес и термомениджмънт гарантира, че батерията ще бъде предварително подготвена и приведена в оптимален температурен режим преди следващото спиране за зареждане на обществена зарядна станция. Нов е и инверторът, както и моторът АРР 550, чиято мощност е 286 к.с. и 545 Нм. На следващ етап ще дойде и версията с два електромотора и 340 к.с., но още е рано.
Съвсем на място обаче е моментът, в който да обърна по-сериозно внимание на интериора. Това е една от големите сили на ID.7 Pro. Вярно, няма много фанфари, дори чух мнения, че е малко скучен, но моето мнение е, че е точно в десетката. Аз съм old school и този 15-инчов „телевизор” ми идва в повече, както и липсата на бутони, но новите клиенти обичат да чистят леща, както се изразява майка ми. Казано по друг начин – да правят познатите движения по сензорните повърхности на своите мобилни устройства, за да имат достъп до света.
Мога да се направя на интересен и да разсъждавам по темата защо Cariad, компанията, която прави софтуера на Volkswagen наскоро съкрати 2000 човека, но няма да го правя. ID.7 използва последната версия на софтуера си, която е много по-интуитивна от предишните. Има ги плъзгачите за регулиране на климатика, но това не ме притеснява, колкото много други специалисти.
Истината е, че всичко е на максимум два клика, има го бързото изключване на системата за поддържане на лентата, има всички необходими бутони за бърз достъп до най-често ползваните функции. Има и върху какво да се работи, но за мен скокът е осезаем.
Климатичната система е от т. нар. скрит тип, подсветката (стандартно с 10 цвята) в долната част на арматурното табло дава още по-голяма широчина на автомобила, а под челното стъкло се активира светлинната лента ID. Light, когато навигацията обяви за втори път, че предстои завой.
Всичко това следя на страхотния AR head-up дисплей, предлаган стандартно за модела. Иначе приборното табло е миниатюрно, широчината му е като тази на вентилационните отвори. Изглежда странно, но head-up дисплеят е страхотен. Моментната скорост и ограничителната се проектират на виртуални около 3,5 м, докато навигационните инструкции се проектират на около 10 метра пред автомобила.
От списъка с опционално оборудване искам да изтъкна няколко неща. Започвам с 16-каналната Harman Kardon аудио системата със 700 W мощност и 12 високоговорителя.
По-интересен за мен обаче е панорамният покрив с Smart Glass. В него има полимерно разпръсквани течни кристали (PDLC). Благодарение на тях „панорамата” се затъмнява или изсветлява чрез сензорен плъзгач (VW си ги обича, какво да правим) на командното табло над главата ви. Освен слънчевата светлина, тези течни кристали не пропускат инфрачервените лъчи в интериора, като в същото време отразяват топлината, генерирана в интериора, като така не позволяват той да се охлажда прекомерно през зимата.
И стигам до най-голямата гордост в интериора, седалките ergoActive, предлагащи се в изпълнения Comfort и Premium. В първия случай, освен оптимизирано поддържане на стойката на тялото, те добавят масажна функция (с 10 въздушни възглавници). В изпълнение Premium вече имаме функция за автоматична климатизация и усъвършенствана масажна функция. Тук са добавени два големи, допълнителни въздушни джоба в седалищната част. Целта е допълнителна активация в областта на таза и гръбнака.
Всички тези стандартни и опционални функции, допълнени наистина с огромното вътрешно пространство ме накараха още в началото да сравня ID.7 не с Passat, както повечето колеги, а да играя по-смело и да сложат като сравнение Phaeton. Защото, освен простор (и обем на багажника от 532 л), ID.7 Pro предлага и изключително комфортно пътно поведение.
STOP&GO: Стартовата цена на VW ID.7 Pro е 114 560 лв.
За него се грижат петзвенното задно окачване (McPherson отред), адаптивният контрол на окачването (DCC), който прави до 1000 настройки в секунда на амортисьорите и усъвършенстваният Vehicle Dynamics Manager. Имаме също и прогресивно кормилно управление, но трябва да кажа, че ID.7 Pro е направен за движение в режим Comfort (има още Еco, Sport и Individual): плавно и безшумно. Ситуацията в Sport не е толкова удовлетворяваща, нея ще я чакам за версията с два електромотора. Тук тези 284 к.с. са достатъчни за ускорение до 100 км/ч за 6,5 секунди, но при тегло 2172 кг не бива да се очаква много динамика. Аз не я търсех, затова останах много доволен от „мазното” движение по френския асфалт.
И още нещо интересно, макар да е по-дълъг от ID-Buzz, този модел е учудващо маневрен с диаметър на завой от 10,9 метра, важно за тесните улици в и около Марсилия. А там има нулева толерантност към превишената скорост. С това уточнение ще кажа, че ID.7 показа 17,3 разход след 111 км.
Голяма част от преспакета на ID.7 е отделен на Travel Assist и Park Assist Pro с функция за запаметяване на 50-метрова отсечка, но аз нито се доверявам на полуавтономното управление, нито чакам колата ми да паркира сама. Както се казва, вълкът му е дебел вратът, защото…
Но пък възнамерявам да отделя малко внимание на темата цени, която в последно време ме обърква сериозно. Всичко е супер скъпо, затова трябва да има и някаква отправна точка. Най-добрата такава е Hyundai Ioniq 6 със задно и батерия с капацитет 77 kWh. Стартовата му цена е 112 900 лв. с ДДС, топ версията – 124 900.
STOP&GO: Обемът на багажника е 532 л, но липсва отделение за съхранение под предния капак.
При VW ID.7 е още по-лесно, към момента има само версия Pro (77 kWh), която стартира от 114 560 лв., т.е. малко под 2000 лв. в плюс спрямо корейския си конкурент, но с доста по-висок пробег. И тук клиентът, по мое скромно мнение, трябва да включи пакет Plus (панорамен покрив Smart Glass, прогресивно кормилно управление, адаптивен DCC, динамични дълги светлини на фаровете, матрични LED фарове, 3D-LED стопове и др.) за 9205 лв., с което моделът стъпва на 123 765 лв., т.е. с 1000 под топ оборудването на Ioniq 6. Но важното е, че имате всичко, защото стандартното оборудване на ID.7 е наистина впечатляващо.
В никой случай не казвам, че това е евтино, затова само ще маркирам и следния факт: Opel Grandland GSe е плъг-ин хибрид с ДВГ, батерия и два електромотора, AWD и 300 к.с. Нито е електромобил, нито е седан, нито е пряк конкурент на горните два модела, но пък това не пречи да струва 112 950 лв. Така че, както вече казах, темата цени е много щекотлива, затова всеки сам си преценя.
Технически характеристики:
Volkswagen ID.7 Pro
Размери
Дължина, мм: 4961
Широчина, мм: 1862
Височина, мм: 1536
Междуосие, мм: 2971
Собствено тегло, кг: 2172
Задвижване
Тип: един PSM електромотора
Капацитет на батерията (нето), kWh: 77
Макс. системна мощност, к.с.: 284
Макс. въртящ момент, Нм: 545
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,5
Среден разход, kWh/100 км: 16,3 – 14,1
Пробег, км (WLTP): 621
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 114 560