Н ито ще сгреша, нито ще преувелича като кажа, че EV6 е един от най-добрите електромобили на пазара. При това говоря за масов производител, чийто модел кара някои производители на премиум автомобили да изглеждат със стъпка-две по-назад в развитието си.
Качен върху специално създадената за целта платформа E-GMP (използвана и от брат’чеда Hyundai Ioniq 5), EV6 има за цел да продължи делото на Stinger, доказвайки, че компанията може да танцува на дансинга на исторически по-луксозни марки. И докато конвенционалният Stinger демонстрираше умения като класически грандтурер, то новото време налага и нов подход в прехода към електрификация на автопарка.
Kia EV6
Този подход е дързък и като дизайн, и като технология. Трябва да кажа, че дизайнът определено е поляризиращ. На живо обаче (освен че вече придобиваш реална представа колко голям в действителност е този автомобил) EV6 изглежда много по-атрактивно. В него се откриват дизайн елементи от кросоувър, има аеродинамична предница на седан, задница на хечбек, скосен покрив на купе и агресивни детайли на спортен автомобил.
![STOP&GO: 800-волтовата архитектура означава, че EV6 може да зареди батерията си от 10 до 80% за само 18 минути (на зарядна станция с мощност 350 kW).](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398013/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
STOP&GO: 800-волтовата архитектура означава, че EV6 може да зареди батерията си от 10 до 80% за само 18 минути (на зарядна станция с мощност 350 kW).
Макар на снимки да изглежда като голям хечбек, в действителност EV6 е с дължината и широчината на Audi Q5. Предницата е позната и от други модели на Kia, но отличителните характеристики са страничната линия и странната задница с голям спойлер. Това, независимо дали ви допада или не, откроява EV6 в трафика.
С това първата задача е изпълнена: да бъде забелязан. За щастие е и проектиран така, че да носи удоволствие, когато седнеш зад волана му. Но първо малко технология.
Цели 5 са версиите, между които може да избира клиентът. Със задно предаване (един електромотор) са версиите с мощност 125 и 168 kW. Първата е оборудвана с батерията с капацитет 58 kWh, втората с капацитет 77,4 kWh.
![STOP&GO: Обемът на багажника е 520 литра, допълнителни 50 литра товарно отделение има под предния капак (20 литра са те при моделите AWD)](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398022/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
STOP&GO: Обемът на багажника е 520 литра, допълнителни 50 литра товарно отделение има под предния капак (20 литра са те при моделите AWD)
Три са версиите с два електромотора и задвижване на четирите колела: с мощност 173, 239 и 430 kW. Първата е с малката батерия, а другите две – с голямата.
Въображението логично пленява e-GT със своите 585 к.с. и 740 Нм, която предлага ускорение до 100 км/ч за… 3,5 секунди! Ускоряваща за 3,5 секунди Kia, правилно сте разбрали. Това е с 0,2 секунди по-бавно от ускорението на Audi RS e-tron GT с неговите 598 к.с. и 830 Нм. Базовата му цена е 280 000 лв., докато цената на тази конкретна Kia e 162 400 лв.
Споменавам тези факти само за да ви стане ясно какво е направил един масов производител. Това привлича хората в шоурумовете, където, след като им бъде обяснено какво виждат и с кой може да се сравни, продавач и купувач логично преминават към останалите версии. И ако купувачът е от логично мислещите хора, които се вълнуват най-вече от пробега, а не толкова от наложеното от Tesla мислене за лудо ускорение, той ще избере именно версията, която тествам аз.
![STOP&GO: Пакетът Premium (кожен салон седалки във Vegan кога, амбиентно осветление, вентилирани седалки) струва 800 лв. в ниво Executive, 4200 при GT-Line.](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398028/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
STOP&GO: Пакетът Premium (кожен салон седалки във Vegan кога, амбиентно осветление, вентилирани седалки) струва 800 лв. в ниво Executive, 4200 при GT-Line.
Става въпрос за втората по мощност модификация, но и тази с най-висок пробег до 528 км: задно предаване, 228 к.с., 350 Нм, 77,4 kWh батерия. Второто ниво на оборудване (Executive) струва 121 900 лв. с ДДС. Срещу допълнителни 7000 лв. може да изберете и версията с 325 к.с. с два електромотора и пробег малко над 500 км.
И за да не създаде цената основна тема за разговор, нека е ясно едно: Porsche, Kia и Hyundai са единствените производители в Европа, които предлагат своите електромобили на 800-волтова архитектура. Това значи много бързо зареждане. Ако сте на зор (и намерите станция с мощност 240 kW), EV6 може да се зареди от 10 до 80% за 18 минути.
![STOP&GO: Пакетът Sound включва аудио система Meridian с 9 тонколони и външен усилвател. Цената му е 2600 лв. за ниво Executive, в следващите две нива е в стандартното оборудване.](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398020/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
STOP&GO: Пакетът Sound включва аудио система Meridian с 9 тонколони и външен усилвател. Цената му е 2600 лв. за ниво Executive, в следващите две нива е в стандартното оборудване.
Но Kia EV6 не е само батерия и електромотор, това е електромобил, който се различава от някои свои събратя заради факта, че създава удоволствие по време на шофиране. А това го могат не много представители, без тук да включваме коли с ненормални цени и динамични параметри.
Истината е, че самите електромобили се промениха и вече, за разлика от началото, когато особено важно бе ускорението, сега значение имат други характеристики. В този случай имаме много директно кормилно управление и отличен контрол на наклона на каросерията – в контекста на теглото от почти 2 тона.
Трябва да имаш това предвид, а също и задвижващата задна ос, но именно заради това казах, че тази кола може да създава емоции зад волана. Окачването при EV6 е по-втвърдено спрямо Ioniq 5. Само това кара колата да се чувства по-лека и по-директна в завой. При това не може да се каже, че е жертвано от комфорта. Трите режима на задвижване (Eco, Normal и Sport) правят точно това, което се очаква от тях, с ясно изразени промени в характера. Регенеративното спиране се контролира от планки на волана.
![STOP&GO: Тънките и олекотени седалки може да бъдат поръчани със синтетичен материал, създаден с помощта на рециклирана пластмаса еквивалентна на 111 пластмасови бутилки за вода.](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398009/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
STOP&GO: Тънките и олекотени седалки може да бъдат поръчани със синтетичен материал, създаден с помощта на рециклирана пластмаса еквивалентна на 111 пластмасови бутилки за вода.
Интериорът е изцяло дигитализиран с два 12-инчови дисплея с Android Auto и Apple CarPlay свързаност (стандартно). Формата на волана е леко нехарактерна. Любопитно е сензорното командно табло точно под бутона за аварийните светлини. То е с два режима: единият за контрол на климатика, другият за контрол на аудио системата. Аз лично намирам реакциите на сензорния екран по-бавнички от обичайното, а и ми липсва един бутон за бързо изключване на асистента за следене на пътната лента, всеки път трябва да го изключвам през менютата.
Седалките са тънки и много удобни, но те спомагат за допълнително отваряне на повече пространство за краката на пътниците отзад, което, при междуосие 2900 мм, е повече от щедро. В облегалките на предните седалки има вградени USB-C портове, които пътниците отзад могат да използват.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398026/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
За съжаление изтеглих късата клечка, цяла зима не валя сняг, но точно сега трябваше да натрупа на Боровец. Късата клечка, защото знаете какво причиняват ниските температури на пробега. В конкретния случай аз изминах 213 км. Основната част от тях бяха качване до Боровец и спускане обратно към София, като и двата пъти минах покрай Искъро, както го наричат в Самоков. Уикендното движение по тази дестинация не позволява високи скорости, така че в колона по един и от време на време отличното междинно ускорение, за да изпреваря, но в никой случай не съм карал бързо.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398016/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
Казвам това в опит да оправдая разхода от 20,5 kWh, макар средният разход на модела след над 11 хиляди километра да е 18,5 kWh. Но в този случай температурите бяха много ниски, колата беше затрупана от сняг на Боровец, върнах я при -4⁰С. Когато взех автомобила, той показваше възможен пробег 400 км при 100% заредена батерия. Върнах го след 213 км пробег и оставащи 125 км и 39% заряд. Далеч от рекламираните 528 км, но студът си взима своя дан.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50398/50398061/685-395-kia-ev6-test-drajv.jpg)
CarMarket.bg
В крайна сметка спокойно мога да заявя, че EV6 застава спокойно до по-престижни марки. Пробегът, скоростта на зареждане, технологиите, пътното поведение са силни аргументи в полза на автомобила, но взети заедно правят от този електромобил еталон за подражание. Да, не е евтин, но те и краставиците са по 7 лева.
Технически характеристики:
Kia EV6 168 kW RWD Long Range
Размери
Дължина, мм: 4695
Широчина, мм: 1890
Височина, мм: 1550
Междуосие, мм: 2900
Собствено тегло, кг: 1910
Мотор
Тип: PMSM
Капацитет на батерията, kWh: 77,4
Местоположение: отзад
Макс. мощност, к.с.: 228
Макс. въртящ момент, Нм: 350
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 185
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,3
Среден разход, Wh/км: 165
Пробег, км (WLTP): до 528
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 112 990
Топ цена на тестовия модел, лв. с ДДС: 141 800 (GT_Line)