Н ито ще сгреша, нито ще преувелича като кажа, че EV6 е един от най-добрите електромобили на пазара. При това говоря за масов производител, чийто модел кара някои производители на премиум автомобили да изглеждат със стъпка-две по-назад в развитието си.
Качен върху специално създадената за целта платформа E-GMP (използвана и от брат’чеда Hyundai Ioniq 5), EV6 има за цел да продължи делото на Stinger, доказвайки, че компанията може да танцува на дансинга на исторически по-луксозни марки. И докато конвенционалният Stinger демонстрираше умения като класически грандтурер, то новото време налага и нов подход в прехода към електрификация на автопарка.
Kia EV6
Този подход е дързък и като дизайн, и като технология. Трябва да кажа, че дизайнът определено е поляризиращ. На живо обаче (освен че вече придобиваш реална представа колко голям в действителност е този автомобил) EV6 изглежда много по-атрактивно. В него се откриват дизайн елементи от кросоувър, има аеродинамична предница на седан, задница на хечбек, скосен покрив на купе и агресивни детайли на спортен автомобил.
STOP&GO: 800-волтовата архитектура означава, че EV6 може да зареди батерията си от 10 до 80% за само 18 минути (на зарядна станция с мощност 350 kW).
Макар на снимки да изглежда като голям хечбек, в действителност EV6 е с дължината и широчината на Audi Q5. Предницата е позната и от други модели на Kia, но отличителните характеристики са страничната линия и странната задница с голям спойлер. Това, независимо дали ви допада или не, откроява EV6 в трафика.
С това първата задача е изпълнена: да бъде забелязан. За щастие е и проектиран така, че да носи удоволствие, когато седнеш зад волана му. Но първо малко технология.
Цели 5 са версиите, между които може да избира клиентът. Със задно предаване (един електромотор) са версиите с мощност 125 и 168 kW. Първата е оборудвана с батерията с капацитет 58 kWh, втората с капацитет 77,4 kWh.
STOP&GO: Обемът на багажника е 520 литра, допълнителни 50 литра товарно отделение има под предния капак (20 литра са те при моделите AWD)
Три са версиите с два електромотора и задвижване на четирите колела: с мощност 173, 239 и 430 kW. Първата е с малката батерия, а другите две – с голямата.
Въображението логично пленява e-GT със своите 585 к.с. и 740 Нм, която предлага ускорение до 100 км/ч за… 3,5 секунди! Ускоряваща за 3,5 секунди Kia, правилно сте разбрали. Това е с 0,2 секунди по-бавно от ускорението на Audi RS e-tron GT с неговите 598 к.с. и 830 Нм. Базовата му цена е 280 000 лв., докато цената на тази конкретна Kia e 162 400 лв.
Споменавам тези факти само за да ви стане ясно какво е направил един масов производител. Това привлича хората в шоурумовете, където, след като им бъде обяснено какво виждат и с кой може да се сравни, продавач и купувач логично преминават към останалите версии. И ако купувачът е от логично мислещите хора, които се вълнуват най-вече от пробега, а не толкова от наложеното от Tesla мислене за лудо ускорение, той ще избере именно версията, която тествам аз.
STOP&GO: Пакетът Premium (кожен салон седалки във Vegan кога, амбиентно осветление, вентилирани седалки) струва 800 лв. в ниво Executive, 4200 при GT-Line.
Става въпрос за втората по мощност модификация, но и тази с най-висок пробег до 528 км: задно предаване, 228 к.с., 350 Нм, 77,4 kWh батерия. Второто ниво на оборудване (Executive) струва 121 900 лв. с ДДС. Срещу допълнителни 7000 лв. може да изберете и версията с 325 к.с. с два електромотора и пробег малко над 500 км.
И за да не създаде цената основна тема за разговор, нека е ясно едно: Porsche, Kia и Hyundai са единствените производители в Европа, които предлагат своите електромобили на 800-волтова архитектура. Това значи много бързо зареждане. Ако сте на зор (и намерите станция с мощност 240 kW), EV6 може да се зареди от 10 до 80% за 18 минути.
STOP&GO: Пакетът Sound включва аудио система Meridian с 9 тонколони и външен усилвател. Цената му е 2600 лв. за ниво Executive, в следващите две нива е в стандартното оборудване.
Но Kia EV6 не е само батерия и електромотор, това е електромобил, който се различава от някои свои събратя заради факта, че създава удоволствие по време на шофиране. А това го могат не много представители, без тук да включваме коли с ненормални цени и динамични параметри.
Истината е, че самите електромобили се промениха и вече, за разлика от началото, когато особено важно бе ускорението, сега значение имат други характеристики. В този случай имаме много директно кормилно управление и отличен контрол на наклона на каросерията – в контекста на теглото от почти 2 тона.
Трябва да имаш това предвид, а също и задвижващата задна ос, но именно заради това казах, че тази кола може да създава емоции зад волана. Окачването при EV6 е по-втвърдено спрямо Ioniq 5. Само това кара колата да се чувства по-лека и по-директна в завой. При това не може да се каже, че е жертвано от комфорта. Трите режима на задвижване (Eco, Normal и Sport) правят точно това, което се очаква от тях, с ясно изразени промени в характера. Регенеративното спиране се контролира от планки на волана.
STOP&GO: Тънките и олекотени седалки може да бъдат поръчани със синтетичен материал, създаден с помощта на рециклирана пластмаса еквивалентна на 111 пластмасови бутилки за вода.
Интериорът е изцяло дигитализиран с два 12-инчови дисплея с Android Auto и Apple CarPlay свързаност (стандартно). Формата на волана е леко нехарактерна. Любопитно е сензорното командно табло точно под бутона за аварийните светлини. То е с два режима: единият за контрол на климатика, другият за контрол на аудио системата. Аз лично намирам реакциите на сензорния екран по-бавнички от обичайното, а и ми липсва един бутон за бързо изключване на асистента за следене на пътната лента, всеки път трябва да го изключвам през менютата.
Седалките са тънки и много удобни, но те спомагат за допълнително отваряне на повече пространство за краката на пътниците отзад, което, при междуосие 2900 мм, е повече от щедро. В облегалките на предните седалки има вградени USB-C портове, които пътниците отзад могат да използват.
За съжаление изтеглих късата клечка, цяла зима не валя сняг, но точно сега трябваше да натрупа на Боровец. Късата клечка, защото знаете какво причиняват ниските температури на пробега. В конкретния случай аз изминах 213 км. Основната част от тях бяха качване до Боровец и спускане обратно към София, като и двата пъти минах покрай Искъро, както го наричат в Самоков. Уикендното движение по тази дестинация не позволява високи скорости, така че в колона по един и от време на време отличното междинно ускорение, за да изпреваря, но в никой случай не съм карал бързо.
Казвам това в опит да оправдая разхода от 20,5 kWh, макар средният разход на модела след над 11 хиляди километра да е 18,5 kWh. Но в този случай температурите бяха много ниски, колата беше затрупана от сняг на Боровец, върнах я при -4⁰С. Когато взех автомобила, той показваше възможен пробег 400 км при 100% заредена батерия. Върнах го след 213 км пробег и оставащи 125 км и 39% заряд. Далеч от рекламираните 528 км, но студът си взима своя дан.
В крайна сметка спокойно мога да заявя, че EV6 застава спокойно до по-престижни марки. Пробегът, скоростта на зареждане, технологиите, пътното поведение са силни аргументи в полза на автомобила, но взети заедно правят от този електромобил еталон за подражание. Да, не е евтин, но те и краставиците са по 7 лева.
Технически характеристики:
Kia EV6 168 kW RWD Long Range
Размери
Дължина, мм: 4695
Широчина, мм: 1890
Височина, мм: 1550
Междуосие, мм: 2900
Собствено тегло, кг: 1910
Мотор
Тип: PMSM
Капацитет на батерията, kWh: 77,4
Местоположение: отзад
Макс. мощност, к.с.: 228
Макс. въртящ момент, Нм: 350
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 185
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,3
Среден разход, Wh/км: 165
Пробег, км (WLTP): до 528
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 112 990
Топ цена на тестовия модел, лв. с ДДС: 141 800 (GT_Line)