BMW i5 M60 преподава частни уроци (тест драйв)

Карах BMW 520d, карах i5 40 eDrive, карах и i5 M60 xDrive, и в трите случая „петицата” е като строг, но добър учител: преподава с назидателен тон как се правят нещата

,

Р азхождам се по софийските слънчеви улици в деня за размисъл преди първия вот за общинска власт, но не разсъждавам на тема „държавна сигурност или държавна собственост”, а на тема хипстърия.

За да го опиша най-просто, хипстърът е „куул”, демек – як, ама не на мускули, а на външен вид, на поведение. Но типично по български, родните хипстъри днес смятат, че е достатъчно да ядат веган храна и био сладолед, за да са „яки”.

От нещо готино хипстър културата стана ширпотреба. Вероятно затова гледам млади хора как се редят на опашка пред две столични заведения около „Докторската”, за да ядат био, веган или вегетарианска храна само защото това е модерно.

CarMarket.bg

Нямам нищо против този начин на хранене, просто ми изглежда странно, меко казано, да се налага тезата, че веган бургерът е много як. Оставам с впечатлението, че младите хора просто не умеят да се наслаждават на една от благините на живота, а именно вкусната храна.

Същото е и с автомобилите. Някой смята, че да караш Tesla е супер готино, защото… ми просто защото е Tesla, защото е модерно (и супер бърза), като iPhone или MAC, трябва и ти да имаш, за да се движиш в своите среди.

BMW

Аз съм далеч от това поколение, за мен храната е издигната в култ, както са и автомобилите. Затова новото BMW i5 е като двоен бургер с Black Angus, двойно чедър, хрупкав бекон, от който тече червеният сос на прясното месо. Той е всичко онова, което Tesla не е, защото Tesla е като бургер със стек от карфиол.

Аз обаче съм на философията: носи си новите дрехи и живей живота, защото стекът от карфиол само ще те обремени психически. Затова и залагам на многото кожа, страхотния интериор, на отличното пътно поведение и динамиката. И в никакъв случай не правя сравнение между BMW и Tesla, такова няма и не може да бъде правено, само най-фанатичните последователи на Мъск се опитват да го правят, като веднага развяват знамето на феноменалната скорост на Tesla, която никой не оспорва. Но един електромобил не е само ускорение.

CarMarket.bg

А BMW i5 разполага с цяла кошница аргументи, като дори сега най-лесната критика по адрес на BMW я няма, защото явно Дамагой Дукец е решил, че не е добре да поляризира мненията точно с бизнес седана, навъртял над 10 млн. продажби до момента.

Същият казва, че едни от моделите умишлено са „по-шумни” от други. Затова и новата „петица” няма нищо общо с ХМ отпред, нищо със Серия 4 или Серия 7. Очевидно, след като поляризираха мнението със споменатите модели, сега е заложено на по-консервативния подход. Само i5 M60 xDrive залага на повече детайли в предницата, които да подчертаят спортната му натура, но точно това ми се набива прекалено много на очи. Защото профилът е изключително изчистен, а задницата – елегантна. Т.е. стилистичната връзка отпред, отстрани и отзад при i5 M60 сякаш е пренебрегната. Иначе конвенционалните и електрическите версии почти не се различават едни от други.

CarMarket.bg

В предната част доминира една модерна интерпретация на типичните за марката двойни фарове и BMW решетка. Широките и изпъкнали „бъбреци” може да се поръчат като опция с контурното осветление BMW Iconic Glow, което стои много добре през нощта (за разлика от това при Серия 7).

Отстрани атлетичното тяло на автомобила се оформя от високата линия, вградените дръжки на вратите и щампованата цифра 5 в основата на задните колони. Тесните, разделени от хромирана лайстна задни светлини осигуряват изразителна интерпретация на типичната за марката L-образна форма.

BMW

Дизайнери и инженери въобще не са се свенили с размерите на новата „петица”. В сравнение с предишния модел дължината е увеличена с 97 мм до 5060 мм, широчината с 32 мм до 1900 мм и височината с 36 мм до 1515 мм. Междуосието е удължено с 20 милиметра до 2995 милиметра. Въпреки това автомобилът предлага впечатляваща аеродинамика с коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,22 – 0,23 (в зависимост от модела). Изтъквам този параметър, тъй като на аеродинамиката се дължи над 60% от консумацията на ток при движение на магистрала.

CarMarket.bg

Под тези масивни размери се крие литиево-йонна батерия с капацитет (нетен) 81,2 kWh в eDrive40 и M60 xDrive. Топлинна помпа подгрява и охлажда интериора, задвижването и високоволтовата батерия. Когато навигацията е включена, батерията автоматично се подготвя температурно за планирано зареждане.

BMW i5 серийно позволява зареждане с променлив ток с мощност до 11 kW и опционално с до 22 kW. Зареждането с прав ток е възможно с мощност до 205 kW. Така нивото на заряд на батерията на BMW i5 може за 30 минути да се увеличи от 10 до 80%.

BMW

Няма да задълбавам прекалено много по темата задвижване, ща кажа само, че новата Серия 5 предлага бензинови, дизелов(!) двигатели, два плъг-ин хибрида, както и две електрически версии, има и водородна, не, улисах се, само такава няма. Но дизелът сякаш е най-голямата изненада тук. Карах го във версия 520d, но за него ще говоря друг път.

Сега минавам към версията със задно i5 eDrive40, която е с 340 к.с. и 430 Нм. Ускорението до 100 км/ч трае 6 секунди, което може да изглежда бавно в очите на мнозина, но в действителност това е разумното, за да се извлече от един електромобил най-важното – пробег, който в случая достига до 582 км по цикъла WLTP.

Но тъй като в този случай аз харесах много повече неразумния, дори безрасъдния i5 M60, ще му обърна малко повече внимание. Причината е, че клиентът в България е закърмен от малък с философията на Мечо Пух. А тя казва: максимална мощност 601 к.с. и 820 Нм, които ускоряват бизнес седана до 100 км/ч за 3,8 секунди. Да бе, знам, Tesla-та е много по-бърза. Но това сте го чели или усетили?

CarMarket.bg

Защото аз мога да ви кажа, че го усетих… няколко пъти. И това усещане още ме кара да потръпвам. Да, 3,8 секунди до 100 не е нещо нечувано, но тук говорим за кола над 5 метра, която предлага възможно най-доброто, на което баварците са способни.

Просто BMW са комбинирали динамиката на Серия 3 с лукса на Серия 7. Това със сигурност е бизнес седанът с най-доброто пътно поведение и завиване в класа. Помагат опциоаналните саморегулиращо се окачване и завиващи задни колела, но дори и без тях автомобилът е повече е впечатляващ. И горните две опции са само част от технологичния арсенал, минимална при това, защото това не е просто автомобил, а цяла екосистема.

BMW

Ако искате обърнете внимание на селфи камерата, ако искате си играйте Go Kart Go (на място), или пък си представете, че влизате в Master Chef с Overcooked. Истинската забава идва, когато натиснете педала на спирачките с левия крак. Бордовете на седалката те притискат, коланът се опъва и следва ластик, придружен от наистина плашещ звук. Той е изкуствено генериран, естествено, но плашещ. Въпреки нежната ми душа, с колегата опитахме няколко пъти това упражнение, заради което и на борд компютъра, още преди да потеглим, видяхме възможен пробег 406 км (колегите преди нас със сигурност са правили същото), макар по заводски данни максималният да е 516 км.

Тук вече придобива смисъл и новата функция MAX RANGE, която може да увеличи пробега с до 25%, ако сте си играли много на „ластици” преди това. Ще стане обаче за сметка на ограничаване на мощността и скоростта, както и деактивиране на функциите за комфорт. Както се казва: играчка-плачка.

BMW

Дотук умишлено не споменавах най-якото в новата Серия 5: интериорът. Блестящ е, в пряк и преносен смисъл. За второто спомага кристалният регулатор за iDrive (слава Богу, има го), кристалният регулатор за силата на звука под него, блестящият декоративен алуминий за високоговорителите на системата, но най-вече - опционалният BMW Interaction Bar, който започва от вратите и минава почти през цялата ширина на таблото. Сигурно критиците ще побързат да кажат, че това е за китайци (и няма да са далеч от истината), но ако имате възможност да седнете в Серия 5 ще разберете, че тази екстра допринася изключително за усещанията на борда на автомобила.

Аз бих си позволил да кажа, че този интериор е най-готиният сред преките конкуренти, харесва ми дори повече от този в „седмицата”. Имаме 12,3-инчов информационен дисплей и 14,9-инчов контролен дисплей, но те са много добри интегрирани в таблото, а не са качени върху него като при iX. Скритата вентилация и регулаторите са други детайли, които заслужават внимание.

Въобще няма да говоря за кожа, карбон, панорама. Ще кажа само, че мястото в областта на краката отзад е гигантско, за да няма контрапунк: „ма това не е специални EV платформа…”. Не е, но при междуосие от 3 метра, повярвайте, просторът е огромен. Е, огромна е и цената, за i5 M60 xDrive тя започва от 195 700 лв. с ДДС (139 300 за i40 eDrive), но и BMW обича философията на Мечо Пух.

BMW

За мен BMW i5 M60 xDrive е като учител по математика: строг, взима много скъпо, но след това си взимаш матурата с висока оценка, за да продължиш нагоре. В този случай i5 преподава на всички останали как се прави, без значение, че M60 xDrive бил по-бавен от Tesla. Просто защото тук всичко е изпипано да най-малкия детайл, докато в теслàта всичко е дялкано като в час по трудово възпитание.

И не, BMW не е за хипстъри, които се вълнуват от това дали колата им може да пърди, а страничните огледала да се настройват през централния „телевизор”. BMW е за клиентите, които държат на безупречното качество и пътно поведение, каквато комбинация може да предложат малцина. И на ергономията, нещо, което вече започват да забравят доста от производителите. Но пък прекалено многото уиджети на дисплея не помага, заради тях за малко да чукна калника в ограничително колче.

Технически характеристики:

BMW i5 M60 xDrive

Размери

Дължина, мм: 5060

Широчина, мм: 1900

Височина, мм: 1515

Междуосие, мм: 2995

Тегло, кг: 2380

Мотор

Капацитет на батерията (нетен), kWh: 81,2

Макс. скорост на зареждане, kW: 205

Макс. мощност, к.с.: 601

Макс. въртящ момент, Нм: 820

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 200

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,8

Среден разход, kWh/100 км: 20,5 – 18,2

Пробег, км (WLTP): 515 - 457

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 195 700

BMW BMW Серия 5 BMW i5 BMW i5 M60 xDrive