К акто в повечето подобни случаи, в този също бяха засегнати най-върлите почитатели на марката. Засегнати, защото Jaguar предаде традиционните си ценности, лансирайки F-Pace. Но когато думата имат маркетолозите и счетоводителите, историята остана на заден план. А първите бяха изчислили, че над половината от клиентите на F-Pace ще се нови за компанията – хора, които никога преди това не са купували Jaguar. Вярвам, че това са много повече от закостенелите стари разбирачи.
Същите тези маркетолози стигнаха още по-далеч в предвижданията си, заявявайки на шевовете на Jaguar, че цели 80% от бъдещите клиенти на E-Pace ще са нови за марката. Оттам насетне решението за втория член в SUV-семейството на големите котки бе повече от лесно.
РАЗГЛЕДАЙТЕ СТРАХОТНАТА НИ МОРСКА ГАЛЕРИЯ НА E-PACE
Върху плещите на E-Pace тежи очакването, че трябва да надхвърли продажбите на споменатия F-Pace, превръщайки се в златна кокошка за марката, докато електрическият I-Pace набере инерция.
Ако сте от малцината, които сърбат Earl Grey и си спомнят с носталгия за красивия XJ-Coupe от 76-та, то новият E-Pace също може да се похвали с няколко факта, които заслужават вашия коментар. Един от тях е, че се произвежда от Magna Steyr в Австрия, компанията, която от 1979 г. прави G-Class за Mercedes. Друг любопитен факт е, че E-Pace изоставя любимия на Jaguar алуминий, заменяйки го със стомана. Това е платформа, взета от Land Rover, по-точно от Evoque.
Това е и първият Jaguar след X-Type, който се предлага и с предно предаване. Но тестовият модел е с AWD, което прехвърля мощност към задна ос при нужда от сцепление. Думата офроуд дори не трябва да споменавам, защото E-Pace няма да си изцапа гумите с нещо толкова гадно като кал, пясък или камъни, защото 19-ките на Е-Pace са предназначени да газят асфалта и да вадят 24-каратовата ви усмивка на лицето ви.
А тя се появява още при първата среща с E-Pace. Късите предни и задни надвеси приютяват големите колела във всеки ъгъл, а очертанието във формата на сълза на страничните стъкла, вдъхновено от F-Тype, придава много атрактивна визия. Динамичните страни на каросерията имат профил, подобен на самолетен корпус, който може да се види при най-емблематичните дизайни на Jaguar. Усъвършенстваните предни LED фарове (опционални) са подобни като концепция на фаровете на спортния автомобил F-Type и включват характерните дневни светлини с J-образен контур на Jaguar, които плавно преминават отстрани на външния ръб на предните фарове. Тънките като остриета задни фарове включват full LED технология и са още едно доказателство за споделеното ДНК на E-PACE с флагмана при спортните автомобили на Jaguar.
Към всичко това трябва да добавя пакетът R-Dynamic, с който бе оборудван този автомобил. Предни фарове за мъгла с покритие в цвят Gloss Black се допълват от подобно покритие на предната решетка, задната престилка и накрайниците на ауспуха. Кантове на арките на колелата в цвета на каросерията и акценти от сатиниран хром на страничните въздуховоди и канта на предната решетка също отличават версиите R-Dynamic.
В интериора пакетът предлага дълбоки спортни седалки с контрастен шев, прагове и педали от полирана неръждаема стомана се съчетават, мека зърнеста кожа на волана с надпис R-Dynamic и пера за смяна на предавките предлагат по-осезаеми предимства на водача.
Като цяло концепция за дизайна е вдъхновена директно от Jaguar F-Type, от който е взаимстван и скоростният лост. 10-инчовият сензорен екран (с информацията на който се ориентирам по-трудно спрямо конкурентите) на инфо-развлекателната система Touch Pro намалява броя на твърдите бутони. 12,3-инчовото виртуално приборно табло, съчетано с TFT Head-Up дисплей, гарантираа, че водачът може да разчита на цялата необходима информация в полезрението си.
Пътниците, особено тези с дълги крака, ще са във възторг от Jaguar. Да, не е рекордьор в класа по вътрешен обем, но просторът е предостатъчен както отпред, така и отзад. Лично аз (не съм от най-високите) имам 10-сантиметров запас в областта на коленете, когато седнах на задните седалки, за да видя и този параметър от автомобила.
Задвижването на модела е поверено само на 2,0-литрови 4-цилиндрови двигатели. Дизелите са с мощност 150, 180 и 240 к.с., докато бензиновите с 200, 240 и 300 к.с. Аз карам второто ниво на мощност на дизела, което ще рече 180 к.с. и 430 Нм въртящ момент. На хартия звучи достатъчно, но в действителност динамиката в тази конфигурация липсва. По принцип избягвам да използвам спортен режим на трансмисията, но този път прибягнах до него, за да извадя повече пъргавина. Учудих се, че тук го нямаше натрапчиво по-силния шум от работата на двигателя, тъй като се поддържат по-високи обороти, напротив, в режим Sport трансмисията работеше много по-добре от нормалния режим.
Ако забелязахте в началото, в този случай Jaguar е изоставил любимия си алуминий, заменяйки го за стомана. Резултатът: близо 1850 кг тегло. Това пречи както на динамиката, така и на разхода. Месец преди това карах XF, но с 240 дизелови „коне”. По-нисък и със 110 кг по-лек, XF ми се отблагодари на моменти и с 5,6 л/100 км. Сега, без да съм газил много газта, успях да постигне между 6,8 и 7,3 л/100 км извън града. Не се впечатлих.
Интелигентната AWD система задвижва предните колела, но при ниски нива на сцепление прехвърля до 50% от въртящия момент към задната ос. Технологията се активира при лоши пътни условия и при загуба на сцепление. Благодарение на системата за задвижване на четирите колела съединителят успява да разпознае предварително склонността на гумите да пребоксуват и компенсира тази опасност преди нейното проявление. Това не значи, че характерното недозавиване е неутрализирано, защото теглото е много сериозно за компактен модел от този клас.
Макар да търпи забележи, свързани най-вече със сериозното тегло, Jaguar E-Pace е сред онези представители на SUV-класа, заради които клиентите буквално пощуряха по тези високи автомобили. С този двигател няма емоции на пътя, но пък дизайнът компенсира, защото E-Pace изглежда страхотно, каквото мога да заявя за всяка голяма котка.
Технически характеристики:
Jaguar E-Pace D180 AWD
Размери
Дължина, мм: 4395
Широчина, мм: 1984
Височина, мм: 1649
Междуосие, мм: 2681
Собствено тегло, кг: 1843
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 180 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 430 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 205
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,1
Среден разход, л/100 км: 6,0- 6,2
Вредни емисии СО2, г/км: 159 - 163
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 90 100
BMW X2 е кросоувър аналогът на горещите хечбеци (тест драйв)
Mercedes-Benz CLS 400d продължава да е еталонът за подражание (тест драйв)
Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)
Audi A7 55 TFSI: прекрасен силует, интериор и пътно поведение (тест драйв)