П о принцип избягвам августовската почивка, защото тогава всички искат да са на морето или да кръстосват европейските дестинации. А Прага е петият най-посещаван град в Европа, което го доказват безбройните туристи, които трамбоват стария град надлъж и шир. Включих се в тура, но аз съм класик: предпочитам бирата, която тук е по-добра отвсякъде по света, по-евтина е от водата, а допълнена с джолан… комбинацията става неустоима. При едни от най-добрите цени за туризъм в Европа.
Бих казал, че същото важи и за Skoda, в този случай фейслифтът на Fabia, който предлага имиджа на VW, при това на много по-достъпна цена. Като казвам достъпна ще допълня, че тук говорим за една от най-ниските цени (базови) в сегмент В, срещу което получаваш всичко с марка Volkswagen, но сглобено в Млада Болеслав.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА НА ОБНОВЕНАТА SKODA FABIA
Skoda Fabia не е автомобил, по който ще изтекат очите ти. Тук решението за покупка вероятно няма да се вземе емоционално. То ще бъде взето рационално, на база много други фактори, а не емоционално, съзерцавайки само външния облик на модела, способ, който предлагат няколко други производители. Казвайки това не искам в никакъв случай да неглижирам външния облик на модела, напротив. Той се предлага с няколко супер атрактивни цвята, а ако версията е Monte Carlo или в двуцветно изпълнение, Fabia приковава погледа.
Иначе новостите в дизайнерско отношение са трудно забележими. Радиаторната решетка е леко по-голяма и минимално изменена като форма, същото важи и за въздуховода под нея. Най-ясно се виждат стандартните вече LED дневни светлини, които могат да бъдат допълнени и от LED фарове, но срещу около 1400 лв. Стоповете също може да са LED, но пак срещу доплащане. Това важи и за 18-инчовите алуминиево джанти, каквито за пръв път се появяват при Fabia.
Интериорът е отражение на външния дизайн: изчистен, сдържан и ергономичен. Всичко е точно там, където очакваш да е. Контролните уреди, бутони и регулатори са добре познати. Най-съществената новост тук е инфотейнмънт системата Swing Plus, която върви в комплект с по-голям 6,5-инчов цветен дисплей. Топ системата Amundsen предлага достъп до Infotainment Online, Wi-Fi хотспот и свързване на два таблета посредством Skoda Media Command 2.0. Технологията MirrorLink не е нова за Fabia, но тя е нещо, което младите хора търсят в своите нови автомобили.
Тъй като аз вече не се числя към това младо поколение, интересът ми е насочен другаде. Един от акцентите е новият материал за тапициране на седалките Suedia, който мога да определя като изкуствения вариант на Алкантара. Използването му зависи от нивото на оборудване. Срещу доплащане може да поръчате контрастиращи шевове за седалките и таблото, като последното може да се комбинира в два цвята. Алуминиевите педали също се предлагат като опция, но двуцветното екстериорно изпълнение и контрастиращите цветове в интериора са супер атрактивна комбинация при обновената Fabia.
Audi A7 55 TFSI: прекрасен силует, интериор и пътно поведение (тест драйв)
(Ford)Focus-мокус, Golf ще бере ядове (тест драйв)
KIA Ceed продължава да е основа на успеха (тест драйв)
Х-Factor: отборът на Opel за SUV хитове (тест драйв)
В никой случай няма да пропусна факта, че хечбекът предлага един от най-големите багажници в класа (330 л), докато комбито спокойно може да се похвали с най-големия такъв, достигащ 530 л при изправени задни седалки. Няма да изброявам 17-те Simply Clever решения, но в Skoda те винаги заемат полагащото им се място при приятното съжителстване с автомобила.
В областта на задвижването също има малка промяна, която феновете на дизела не биха нарекли това "малка", но според мен тя е именно такава. Fabia 2018 вече няма да се предлага с дизелов двигател. Причините за това са ясни, но аз и не смятам, че такъв компактен модел се нуждае от дизел. Бензиновите агрегати са също изключително икономични, а ако искате още по-ниски експлоатационни разходи, 1,0-литровите „атмосферки” (60 и 75 к.с.) могат заводски да се оборудват с газова система, чиято цена е грубо 1700 лв.
Два са и 3-цилиндровите TSI мотора с мощност 95 и 110 к.с., като по-мощният върви с 6-степенен автоматик или 7-степенна автоматична DSG трансмисия.
Аз карам версията с 95 к.с. и 5-степенна ръчна кутия. Най-голямата ми изненада е, че малката Fabia е много чевръста по чешките пътища. Моторът е учудващо еластичен, като усещам трите цилиндъра само на втора предавка и характерния в този оборотен диапазон звук. Не съм вдигал повече от 110-120 км/ч на магистралата, като смесеният среден разход ми показва под 5 л/100 км.
Skoda Fabia е автомобил, който няма да те излъже с помпозност, а след това да те накара да съжаляваш, че си го купил. Разчита на доказали се технологии и двигатели на VW Group, а прякото ценово сравнение с Polo е безусловно в полза на Fabia. Ще посоча разликата само при модификацията, която карах аз, а именно такава с 1,0-литров TSI двигател с 95 к.с. В ценовата листа на „Еуратек” виждам базова цена от 24 300 лв. с ДДС, докато същата модификация на Polo струва 28 518. Съотношението от около 4000 лв. се запазва и при другите модификации. Е, ако търсите нещо още по-евтино винаги може да погледнете към Dacia, но не смятам, че качественото сравнение е в полза на Sandero.
Технически характеристики
Skoda Fabia 1,0 TSI
Размери
Дължина, мм: 3997
Широчина, мм: 1732
Височина, мм: 1467
Междуосие, мм: 2470
Маса, кг: 1121
Двигател
Вид: редови, 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 95 при 5000-5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 200 при 2000-3500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 184
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,8
Среден разход, л/100 км: 4,6
Вредни емисии СО2, г/км: 104
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 24 300
ГоляМ(5) кеф. Тестваме BMW M5, М4 и М2 на „Серес” (тест драйв)
Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)
Ювелирна изработка за Peugeot 308 GTi (тест драйв)
В преследване на светкавици с Opel Insignia GSi (тест драйв)