К андидат за работа влиза на интервю във френска банка. Сцената е от филм, а действието се развива през 2001 г. Започва да обяснява визията си за бъдещето и разплащането чрез мобилни приложения, за което бива отпратен с ехидни усмивки и забележки, че тяхната банка се крепи на над 250-годишната си история на пряк контакт с клиентите си.
Да, филмов сюжет, но той е само един от безбройните примери за еволюцията, която претърпява нашият живот. Събитията от последните години ускориха хода на промяна драстично. Светът на автомобила вече е коренно различен, а аз, макар да осъзнавам нуждата от това да се адаптирам към променените условия, продължавам да държа на своето, което ме е водило през цялата ми кариера. Това е моето вярване за знак на равенство между автомобила и емоциите.
---
Осъзнавам, че към днешна дата все по-малко хора откриват такъв знак за равенство. Още по-наясно съм, че бъдещите клиенти (и автомобили) няма да търсят (нито ще предлагат) емоции, а просто за тях автомобилът ще бъде средство за придвижване от едно място на друго.
Наречете ме старомоден, но аз никога не съм гледал на автомобила само като средство за придвижване. За мен той винаги е бил (и ще си остане) свързан с емоциите. А Countryman JCW е като изкусен чакръкчия: напипва онези точки, за да ви накара да усещате автомобила с всяка фибра от тялото си.
Британски автомобил в цвят Racing Green, паркиран до подредени дървени трупи. Картинка и асоциация, която ме връща назад в годините, когато прекарвах часове пред екрана със симулатора Колин Макрей по отсечките на британското рали.
Това третиране на сетивата започва в мига, в който погледнеш Countryman John Cooper Works. Моделът впечатлява като визия дори в най-базовата си модификация, но точно преди 60 години (септември 1961 г.) започва сътрудничеството между Джон Купър и Mini. Това е причината да избера именно Countryman JCW, който като бонус идва в този страхотен Racing Green цвят, поредното намигване към спортните гени и феноменалните успехи на Джон Купър, създал едни от най-емблематичните болиди във Формула 1.
Емблематичен като визия е и този модел, който представя британски прочит на тема Das Crossover. Безбройните му конкуренти могат да се похвалят с много по-високи продажби, но малцина са тези, които могат да се похвалят с ярката идентичност, която има Countryman (30% от световните продажби на MINI се падат именно на него). Няма да се спирам на характерните фарове, стопове (Union-Jack), шестоъгълната радиаторна решетка, силно изправените А-колони и вертикалните С-колони. Те, комбинирани с редица по-дребни елементи, страхотни цветове (и двуцветни изпълнения на купе/покрив/кутии на огледалата), червени спирачни апарати под атрактивните 18/19-ки и двата ауспуха отзад, превръщат Countryman JCW в пир за сетивата.
Страхотният бежов кожен салон също е от тези характеристики, които отварят сетивата. Страхотните седалки са чудесни в завоите на „Петрохан”, където изпъква и дебелият волан. Характерното от миналото приборно табло, наподобяващо контролните уреди на мотоциклет, местещи се заедно с волана, сега са заменени от опростен 8,8-инчов таблет. Той е комбиниран с изцяло нов интерфейс с модернизирани външен вид и управление, подлежащи на конфигурация live widgets и две цветови схеми (Lounge & Sport). Огромният кръгъл „джубокс” на инфоразвлекателната система продължава да е отличителна черта на всяко MINI.
MINI Cooper JCW отвръща с голяма любов (тест-драйв)
Skoda Octavia 2,0 TDI е перфектен семеен автомобил (тест драйв)
Инженерната мисъл на BMW често е давала страничен ефект върху мен (точно както ковид ваксините ме „чипосаха”). Със семейството ми на борда съм хрисим, галя педала на газта и гледам разход от 4,1 л/100 км на борд компютъра с дизелово Octavia, но понякога хрисимото ми поведение бива засенчено от тъмната ми страна. Но никога не съм бил от „джигитите” на пътя, а просто един истински автомобилен фен. Не дрифтя, стремежът ми е да остана неутрален като поведение спрямо останалите участници в движението, но високооктановите примеси в кръвта ми и този конкретен автомобил ме карат да се чувствам жив.
Графичната структура на задните светлини вече са с дизайн Union-Jack. Мотивът с флага е неподражаем елемент както през деня, така и през нощта.
Това се случва, когато чуя звука през двете димящи дула отзад. Макар да е генериран от 2,0-литров, 4-цилиндров двигател, той е една от предпоставките за отваряне на сетивата ми. Причината се крие в MINI TwinPower Turbo, който е с цели 75 к.с. (+114 к.с. спрямо Countryman S) и 100 Нм повече спрямо предходното поколение на мотора. Тези увеличени параметри се дължат на състезателния ноу-хау на John Cooper Works, трансформиран в специфични бутала и мотовилки, намалена степен на сгъстяване (от 10,2 на 9,5), подобрено охлаждане. Техническите параметри мога да продължа с последното поколение на системата за впръскване на горивото, благодарение на която то се впръсква в горивната камера под налягане от 350 бара.
Крайният резултат от тези технически нововъведения (има и още, но не искам да задълбавам) се свежда до „сухите” цифри. Те казват, че MINI John Cooper Works Countryman генерира максимален въртящ момент от 450 Нм в широкия диапазон от 1750 до 4500 об/мин, което е с около 28% повече от на предишния двигател. Максималната мощност пък е увеличена с 32% до 306 к.с., които се разгръщат между 5000 и 6250 об/мин. На пътя това се трансформира в ускорение до 100 км/ч за 5,1 секунди, но по-важна е еластичността в междинното ускорение, която наистина впечатлява.
Като опция се предлагат Адаптивни LED фарове с променливо разпределение на светлината и Matrix функция за дългите светлини. Matrix технологията разделя дългите светлини на четири LED сегмента, които при скорости над 70 км/ч работят независимо един от друг и могат да бъдат активирани и деактивирани според ситуацията на пътя.
Не е тайна, че един автомобил, направен само от инженери, вероятно ще е най-скучното технологично творение. Но тъй като дотук обясних перфектно свършената работа от дизайнерите, ще продължа и с чудесната работа на инженерите, която не се изчерпва само с двигателя. Напротив, двата екипа са работили за постигането на една основна цел: да гарантират на собствениците откроим и адреналинов автомобил.
Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)
Строй се, преброй се: VW Tiguan отново задава тона за песен (тест драйв)
Напречно монтираният двигател пренася мощността си към четирите колела (системата 4ALL също е модифицирана за нуждите на повишената мощност на Countryman JCW) посредством оптимизираната 8-степенната спортна трансмисия Steptronic, която се характеризира с подобрена вътрешна ефикасност. Тя спомага за намаляване на разхода на гориво. Планките на волана са стандартни, както и Launch контролът. Трансмисията се отличава и с интегрирано блокиране на диференциала. Блокажът е свързан с DSC (Динамичен контрол на стабилността), което подобрява сцеплението на макадам или в неблагоприятни климатични условия, както и по време на динамично шофиране в завои. Заключващият ефект има за резултат прехвърляне на въртящ момент към външното колело, ако предното превърти. Това предотвратява загуба на сцепление, запазвайки мощността – дори при разлика в скоростта на въртене между левите и десните колела.
Инженерите са оставили своята магия и върху предното и задното окачване. Резултатът е, че заради специфичната кинематика на задното окачване, то способства за подобряване потенциала за пренос на странични сили при динамично взимане на завои. Прекалибрирани са и амортисьорите, както и DSC, като срещу допълнително заплащане може да оборудвате автомобила с адаптивно шаси с електронно контролирани амортисьори. Червените апарати на спортната спирачна система с 4 бутала е оптимизирана, а големите дискове (360 х 30 мм отпред и 330 х 20 мм отзад) се грижат за укротяване на опърничавата.
Последният самурай: Subaru Outback (тест драйв)
Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)
Всичко това е било направено с една единствена цел: усмивки по лицето на собствениците. Те идват на цена от минимум 86 хиляди, но животът на високи обороти изисква и подобни жертви. А те се правят в името на един от най-директните и забавни кросоувъри на пазара, независимо от факта, че тежи почти 1,7 тона.
Ще остана влюбен в този автомобил, макар един Cooper JCW с ръчка да предлага много повече като динамика и прецизност в завоите. За сметка на него Countryman JCW не страда от вродения порок на MINI, а именно липсата на място на задните седалки и в багажника. Тук има предостатъчно място за тази марка, а компромисът за постигането им е умело маскиран от инженерите. Така че спокойно се оставете на сетивата да ви водят, натиснете газта (максимум 9,7 л/100 км среден разход за 450 км) и се забавлявайте. Тази кола е емоция.
Технически характеристики:
MINI Countryman JCW
Размери
Дължина, мм: 4297
Широчина, мм: 1822
Височина, мм: 1557
Междуосие, мм: 2670
Тегло, кг: 1680
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 306 при 5000-6250
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 450 при 1750 до 4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,1
Среден разход, л/100 км: 8,2 – 7,6
Вредни емисии СО2, г/км: 188 - 173
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 85 850