Какво още може да направи държавата срещу войната по пътищата

Очевидно е, че само с глоби няма да стане, а младите водачи са основен фокус, на който да се обърне внимание, но не само

С амо преди два дни дадохме френския опит за пример, според който войната срещу пътния травматизъм не може да бъде спечелена с налагането на високи глоби. Статистиката на френската организация ONISR го показва: не само че не намаляват, а смъртните случаи по пътищата на страната се увеличават.

Днес стана ясно, че двама младежи (на 17 и 20 години) са намерили смъртта си в тежка катастрофа край Котел в ранните часове на 27 август, когато водачът (18-годишен) губи управление над автомобила, който излиза извън пътя. С каква скорост се е движил, употребил ли е забранени вещества или алкохол, това тепърва ще се уточнява. Колко мощен е автомобилът, това също е интересно.

Но общото в случая е, че през последния месец се нароиха трагични инциденти с участието на младежи, взели (или дори не взели) свидетелството си за правоуправление преди дни, седмици или месеци. Тези хора не могат да бъдат дисциплинирани с високи глоби. Дори и да им бъдат налагани, пак ще бъдат плащани от родителите им. За тези хора трябват други мерки. И най-вече: контрол, след като бъдат приложение.

А какви могат да бъдат тези мерки? Владимир Тодоров от Асоциация на пострадалите при катастрофа посочва някои от възможните. Естествено, опитът в Европа би бил от полза, ако има и кой след това да го налага, защото, както става ясно – мерки и сега има, но не се правоприлагат.

Пример за това са гонките по улиците на София, а и цяла България. Тодоров коментира, че в закона има възможност тези пътни нарушители да бъдат съдебно преследвани, като дори могат да бъдат лишени от свобода за срок до три години. Записано е, ясно е, но случва ли се, явно не според експерта. Още повече, че голяма част от тези гонки по улиците се качват в социалните мрежи като хвалба. А основната част от тези нарушители са доста млади и каращи доста мощни автомобили.

В Европа на младите водачи се гледа много внимателно. В държави като Италия, Франция, Великобритания, има рестрикции - първите три години нямат право да управляват мощен автомобил. В Италия мощен автомобил за млад шофьор се приема кола с мощност над 102 kW, което е почти 140 к.с. Да напомняме ли, че влетелият в софийския автобус шофьор с стаж две седмици караше кола над 400 „коня“.

Мерките, насочени към младите водачи, може да се разширят. Например, посочва Тодоров, нивото на допустим алкохол в кръвта да не е 0,5, а да е 0,2 промила. Съща така разрешената максимална скорост за движение по магистрала за млад водач да е 130 или 120 км/ч.

Така че има какво да се предприеме, но има ли кой да го свърши? Да стискаме палци, че сега, като се купят още 1015 нови патрулки и 185 патрулни мотоциклети, ще има кой да правоприлага.

война по пътищата пътна безопасност мерки за безопасност млади шофьори