Steer-by-wire: как работи технологията

Това ли е новият-стар голям технологичен скок и може ли да бъде забавен?

steer by wire

Mercedes-Benz

В оланът свързва водача с пътя чрез гумите. Воланът осигурява обратна връзка за поведението при шофиране, позволява на водача да усеща неравностите на пътната настилка и в миналото е бил физическият механизъм за маневриране при паркиране.

При движение с магистрална скорост искате „бавно“ управление, така че дори и най-малкото движение на волана да не доведе до излизане на колата от лентата на движение. Но ако паркирате или влизате в остър завой, искате „бързо“ управление – голям ъгъл на завиване на предните колела, без да се налага да кръстосвате или да местите ръцете си по волана.

Така нареченото Steer-by-wire кормилно управление позволява това, както и много други неща. Премахва кормилната колона, така че липсва механична връзка с пътя. Вместо това ръцете ви отправят заявка. Процесорът използва това само като един от факторите, на чиято база действа. Другите са скоростта, сензорите за поддържане на лентата, степента на сцепление и изискванията на ESP-то. Отчита се също дали шофирате в режим Sport или Comfort.

Процесорът определя „идеален“ ъгъл на завиване на гумите и сигнализира на мотор на кормилната рейката, който задейства механизма. Системата може дори да включва избягване на опасности и коригиране на поднасяне.

Всичко това не е ново в индустрията. През годините е въвеждана няколко пъти, първо от Infiniti в Q50 от 2013 г., но след това системата бе изоставена. Merc и Saab имаха тестови автомобили, при които управлението се осъществяваше с джойстик. Сега ZF доставя своята система за ET9 на Nio. Toyota/Lexus започват тази година с конфигурация, която има т. нар. щурвал, а не волан. Model S на Tesla отдавна разполага с него, но не и SbW, но Cybertruck има пълен пакет за кормилно управление по електронен път.

Като се има предвид, че Tesla се насочва към автономни автомобили и таксита, можете да разберете защо сега има дизайн с електронно кормилно управление в производство. Защото в автомобили, където няма ръце на волана – или изобщо няма волан – електронното управление няма да подлежи на коментар. Nissan всъщност използва системата на Infiniti в своите тестови автономни Leaf.

Липсата на кормилната колона също така подобрява разположението в пространството за краката на водача и преградата на моторния отсек. Освен това е по-лесно да се премине от дизайн с ляв и десен волан.

Ако възникне въпросът за повреда, имайте предвид това, че почти всичко преди рейката е удвоено: мотори, кабели, контролери. Производителите са имали години, за да направят тези неща надеждни, тъй като почти всички 4WS системи (системи с четири завиващи колела) са с електрическо управление отзад. Но ако все пак нещо се обърка, задните колела просто се насочват напред, а предните продължават както обикновено.

Освен надеждността, другата наистина трудна част е да се направи това да се усеща приятно и естествено. Има обратна връзка във волана, генерирана чрез мотор, целяща да възпроизведе усещането от гумите. Когато моторът на рейката работи усилено, моторът на волана предава усилване обратно към ръцете ви.

Mercedes-Benz ще бъде първият немски автомобилен производител, който ще предложи сериен автомобил със система за управление „steer-by-wire“ през 2026 г. Тази технология не изисква механична връзка между волана и предните колела, както вече уточнихме.

Как действа системата на Mercedes: в зависимост от скоростта на движение и ситуацията, задвижващ механизъм на волана (steering feedback unit; SFU) изпраща сигнала към кормилната рейка (steering rack unit; SRU), която управлява колелата. SFU също така генерира типичното за Mercedes-Benz усещане за управление. Тъй като механичното отделяне на волана и колелата елиминира въртящия момент във волана, контактът между гумите и пътя се изчислява за всеки модел поотделно с помощта на възстановяващите сили на управляваните колела.

Новата система за управление „steer-by-wire“ на Mercedes-Benz вече е изминала над един милион тестови километра на стендове. В допълнение към това е изминат подобен брой тестови километри на полигони.

Източник на статията: topgear.com

кормилно управление steer by wire