В се повече от новите модели автомобили поддържат функцията за софтуерни ъпдейти по въздуха. Това означава, че те могат да получават актуализации без да се налага шофьорите да посещават дилър и да губят време.
От гледна точка на практичност, този подход е много добър. Но реализацията му и до днес не е особено впечатляваща. Доста от производителите на автомобили изпитват трудности да изпращат ъпдейтите достатъчно бързо и понякога се чака със седмици. Изпълнителният директор на Ford Джим Фарли обясни защо това е така в интервю за подкаста Fully Charged, цитиран от The Drive.
Причините са доста сложни и за съжаление, не изглежда да могат да бъдат решени в обозримо бъдеще. Фарли казва, че всички водещи производители използват компоненти, модули и решения от множество доставчици. Те се конкурират помежду си, за да предложат най-добрите цени, спецификации, хардуер, софтуер и т.н.
Така производителите на автомобили постигат най-добрите резултати, но цената е значително по-сложното актуализиране на компонентите. „Bosch прави контролен модул за купето, друг прави модула за седалките, трети прави този за двигателя. Имаме около 150 такива модула в колата“, казва Фарли.
Това прави комуникацията между отделните доставчици доста по-сложна и бавна. Обикновено всичко минава през производителя на автомобила, който е и връзката между доставчиците. Така минава доста време докато всички нужни корекции по софтуера бъдат направени от съответните доставчици, тествани за съвместимост с другите компоненти и внедрени в крайния ъпдейт.
„Макар и да пише Ford отпред, трябва да взема разрешение от Bosch да променя техния софтуер за контрол на седалките. И дори и да имам високоскоростен модем в колата и възможността да пренапиша софтуера, интелектуалната собственост е тяхна… Проблемът е, че софтуерът е написан от 150 различни компании и те не си говорят… Това са 150 напълно различни програми, със своя структура на софутера и милиони редове код“, казва Фарли.
Затова с второто поколение на електрическите си коли, Ford иска да направи самостоятелно цялата архитектура за електрическата платформа. Това включва и програмирането, което ще позволи по-лесна поддръжка. „Не забравяйте, че автомобилните компании не са писали софтуер така досег“, припомня Фарли. Въпросната архитектура трябва да е готова през 2025 г.