И зпълнителният директор на Kia Europe не подкрепя отклонения от предварителния план на Европейския съюз за забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Вероятно е единственият.
Задава се лавина от електрически автомобили и ако внезапно се наложи да спрем да лансираме на пазара електромобили, това ще ни струва цяло състояние“, каза Марк Хедрих.
Коментарите на Хедрих подчертават голямата инвестиция, която южнокорейският автомобилен производител е направил, за да разшири гамата си от електрически коли, за да спази предварително зададените граници на ЕС. „Имаме план да постигнем 100% съответствие през 2035 г.“, каза Хедрих в завода на Kia в Жилина, Словакия, където на 20 август стартира производството на EV4, първият електрически автомобил на марката, произведен в Европа.
Гледната точка на Хедрих противоречи на тази на главния изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус, който по-рано този месец разкритикува плана на ЕС, който според него и други опоненти ще затрудни европейските автомобилни производители, които вече се борят със слабото вътрешно търсене, китайската конкуренция и по-бавното от очакваното навлизане на електрическите автомобили на пазара.
На въпрос за коментарите на Калениус, Хедрих отговори: „Това е същият човек, който преди няколко години обеща, че компанията му ще продава само електрически превозни средства в Европа до 2030 г.“
Калениус, който е и президент на асоциацията на автомобилната индустрия ACEA, е подписал писмо до Европейската комисия заедно с Матиас Цинк, президент на европейската асоциация на доставчиците CLEPA, както и главен изпълнителен директор на отдела за силови агрегати и шасита в Schaeffler, в което се заявява, че са ангажирани с постигането на целта на ЕС за нулеви нетни емисии през 2050 г.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на среща с топ мениджмънта на автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на индустрията, която е изправена пред две заплахи - китайската конкуренция при електрическите превозни средства и американските мита.
Калениус и Цинк заявиха, че производителите от ЕС сега са изправени пред почти пълна зависимост от Азия за батерии, както и пред неравномерно разпределена зарядна инфраструктура и по-високи производствени разходи.
Хедрих обаче не подкрепя евентуално решение на ЕС за отлагане на предварителните цели на Съюза. В Европа Kia пусна изцяло електрическия компактен кросоувър EV3 и големия EV9 през 2024 г., които тази година ще бъдат последвани от EV4 и средноразмерния EV5. Малкият EV2 ще се появи през 2026 г. Както EV4, така и EV2 са насочени към Европа и ще се сглобяват в Словакия.
Целта на Kia е електрическите автомобили да представляват 74% от общите продажби в Европа до 2030 г. Хедрих каза още, че стремежът на Kia към електрически автомобили не означава, че се е отказала от автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа.
Никога не сме казвали, че ще спрем да ги продаваме през 2028 или 2030 г., както направиха някои автомобилни производители“, каза той. „Знаем, че това е преходна фаза, която ще продължи няколко години, и ще запазим всички технологии, стига да има достатъчно търсене от страна на клиентите.“
Търсенето на електрически автомобили в Европа се е увеличило с 26% до 1,38 милиона до юли, при положение че пазарът като цяло е непроменен, според пазарни проучвания или Dataforce. Това е увеличило пазарния дял на BEV в Европа до 17,4% в сравнение с 13,8% през същия период на миналата година. Хедрих смята, че делът на BEV може да нарасне до 18,5 - 19% преди края на годината.
За да се запази инерцията, Хедрих призова за по-голяма последователност от ключови европейски пазари. Той смята, че продажбите на BEV във Франция, които до юли са намалели с 4,4%, са засегнати от липсата на прозрачност, както и от „чести промени в политиките и липса на перспектива за бъдеща подкрепа“.
Междувременно топ мениджърът смята, че продажбите в Германия ще бъдат подпомогнати от новите правила за служебните автомобили, които са по-благоприятни за BEV.
Хедрих не смята, че PHEV (плъгин хибрид) и EREV (т. нар. range extender) имат голямо бъдеще.