Сривът на германския автосектор продължава: раздели се с още 51 500 души

Несломимата машина изпитва все повече трудности

Мартин Дешев,
завод BMW Мюнхен роботи

BMW

Н якога внушителният автомобилен сектор на Германия претърпява сеизмична промяна. Само през последната година индустрията е съкратила приблизително 51 500 работни места, което представлява спад от близо 7% в броя на работната сила, според данни на федералната статистическа служба Destatis, цитирани от CarScoops.

Този спад е част от по-широко свиване в индустриалния сектор, който като цяло е загубил 114 000 позиции през същия период. Тази тенденция не е нова: отпреди пандемията от COVID-19 индустрията е съкратила над 112 000 работни места. Проблемът е, че темпът на съкращенията се е ускорил през последните 12 месеца и показва влошаване на ситуацията.

Няколко фактора се обединяват, за да затруднят германските автомобилни производители. Ожесточената конкуренция от Азия – особено от страна на рентабилните и бързо развиващи се китайски производители на електрическ коли, ерозира пазарния дял на Германия.

Преходът към EV, макар и технологично жизненоважен, също така е скъп и бавен, обременен от строги регулации и бюрократични пречки. В допълнение към това, нарастващите американски мита и отслабващото търсене от Китай, ключовите експортни пазари на Германия, намалиха потоците от приходи. Износът за САЩ намаля с 8,6%, докато доставките за Китай спаднаха с 14%.

Какво движи този отлив? Част от него е структурен: производството на електрически превозни средства изисква по-малко работници на поточната линия, отколкото производството на коли с ДВГ. Проучване на Prognos прогнозира, че до 190 000 работни места в автомобилната индустрия могат да изчезнат до 2035 г., ако настоящите тенденции продължат. Въпреки че инвестициите в разработване на батерии и модернизиране на заводи на обща стойност 410 милиарда евро са в ход, те може да не компенсират предстоящите големи загуби на работна ръка.

Тези загуби на работни места не съществуват във вакуум – те са симптом на по-широка икономическа криза. Работните места в производството в Германия като цяло са намалели с около 2,1% през първата половина на 2025 г., което е общо загуба на близо 250 000 позиции от 2019 г. насам. Автомобилният сектор отново понесе най-тежкото бреме, с годишен спад от 6,7% – което се равнява на повече от 51 000 загубени работни места само тази година.

Последиците се простират отвъд икономиката. Младите висшисти по инженерство намират за все по-трудно да си осигурят работа в автомобилния сектор – ясен знак за структурни промени в някога непоклатимата индустрия. Без мащабни реформи или стратегии за реиндустриализация рискът от трайна деиндустриализация нараства всяка година. Тази криза подчертава необходимостта от стратегически, дългосрочен подход за справяне с тези структурни проблеми.

коли автомобили производство на автомобили Германия