Какво значи кръгова икономика? „Алхимиците” на Renault дават отговор

Renault Scenic Vision се стреми към 75% по-малък въглероден отпечатък в сравнение с конвенционалните електрически автомобили. Начинът за постигане на това е изключително впечатляващ

Renault Scenic Vision

, Renault

STOP&GO: Renault Scenic Vision се стреми към 75% по-малък въглероден отпечатък в сравнение с конвенционалните електрически автомобили.

З нам, направо чувам „контрата”: „аз не знам дали ще съм жив утре, тоя ми говори за след 20 години”. Да, резонно е, още повече на фона на днешната глобална ситуация, но светът нито започва с нас, нито свършва с нас. Защото след нас са нашите деца, на които трябва да се опитаме да оставим планета, която да е годна за живот.

Може да звучи пресилено, но истината е, че светът трябва да предприеме нужните мерки, за да ограничи човешкото влияние върху природата. Всички автомобилни компании предприемат тези мерки и техният диапазон е 2040 – 2050 г., когато обещават да са въглеродно неутрални.

Ето сега чух „контрата”, но ако вие трябва да построите една къща от изцяло рециклирани и рециклируеми материали, колко време ще ви трябва?

Точно така, отговорът е много. И затова трябва да се работи от днес. Вчера Renault показа Scenic Vision, на чиято предпремиера ние присъствахме и ви разказахме подробно за автомобила.

Сега ще се концентрираме само върху факта, че 70% от материалите му са рециклирани, 95% са рециклируеми – допринасят директно за запазването на ресурсите.

Казано по друг начин: това е най-големият опит на Renault за постигане на кръгова икономика. Към днешния момент това все още е съпоставимо с вековните опити на алхимиците да превърнат оловото в злато – неуспешни.

Но светът отдавна е излязъл от тъмните векове, днес технологиите са супер развити, а Renault вече направи първия си успешен опит да превърнат оловото в злато именно със Scenic Vision – да не замърсява природата при производството на кола, като използват рециклирането за необходимите материали.

 STOP&GO: 80% от стратегическите материали, използвани за производството на нови батерии през 2030 г., ще бъдат рециклирани.

Renault

STOP&GO: 80% от стратегическите материали, използвани за производството на нови батерии през 2030 г., ще бъдат рециклирани.

Това е постигнато за един единствен автомобил, този на снимката, но стартът е повече от впечатляващ, а крайният резултат – такива автомобили да се произвеждат масово.

Започваме с факта, че трите завода в центъра ElectriCity във Франция ще бъдат въглеродно неутрални до 2025 г., а всички заводи в Европа ще последват до 2030 г. Това значи, че по време на работа от завода няма да се отделят СО2 емисии.

В ElectriCity ще се произвеждат само електромобили, очевидно, като целта на Renault е да се намали въглеродният отпечатък на батериите (основната тежест за замърсяване на е-колите) с 60%, както чрез декарбонизиране на енергията, използвана за тяхното сглобяване, така и с по-отговорна верига за доставки.

И тук идва един от най-важните цели пред Renault: затворен кръг за рециклиране на стратегически материали (кобалт, никел, литий) за производство на нови батерии. 80% от стратегическите материали, използвани за производството на нови батерии през 2030 г., ще бъдат рециклирани.

Renault

Ето сега и няколко любопитни факта от създаването на Scenic Vision: 95% от стоманата в конструкцията на автомобила е рециклирана; всички алуминиеви части в конструкцията (корпуси, корпус на батерията, седалки) и облицовки (конзола, кокпит) са направени от 100% рециклиран алуминий; вратите са изработени от 100% рециклирани алуминиеви листове.

Частите на каросерията и праговете на вратите са от 100% рециклирани въглеродни влакна от скрап от авиационната индустрия. Водородният резервоар е направен от 100% рециклируеми и възобновяеми въглеродни влакна, произведени от отпадъци от хартиената промишленост.

 STOP&GO: Групата има за цел да увеличи процента на рециклирани материали в новите автомобили, спрямо масата, до 33% до 2030 г.

Renault

STOP&GO: Групата има за цел да увеличи процента на рециклирани материали в новите автомобили, спрямо масата, до 33% до 2030 г.

Renault Group използва рециклирана пластмаса в своите автомобили от 1995 г., но този проактивен подход достига изцяло ново ниво в Scenic Vision, който има безпрецедентните 70% рециклирана пластмаса (седалки, под, брони и др.). Подът на Vision е от 100% рециклирана пластмаса от хранителни и промишлени отпадъци (45% бутилки за мляко, 55% пластмасови тръби и др.).

И така мога да продължа още, но идеята би трябвало да е станала ясна: този първи опит в бъдеще трябва да са мащабира върху все повече и повече автомобили. Крайната цел – кръгова икономика. Не е непостижима. Ще бъде постигната.

Renault Renault Scenic Vision кръгова икономика рециклиране