Т опологичната оптимизация (ТО) набира популярност в инженеринга, особено в 3D принтирането. Става въпрос за метод за оптимизация на формата, който използва алгоритмични модели за оптимизиране на оформлението на материала в дефинирано от потребителя пространство за даден набор от натоварвания, условия и ограничения, казва сухото определение.
През миналата седмица американският производител Czinger Vehicles обяви, че ще стане първият в света, който ще монтира 3D-принтирана трансмисия в своите автомобили, като използва въпросния процес на топологична оптимизация.
Моделът 21C, представен през 2021 г., може да се похвали с най-високата мощност на литър работен обем, твърдят от Czinger. Моделът се задвижва от 2,9-литров V8 с две турбини, който се развърта до 11 000 об./мин. Подпомага се от два електромотора, задвижващи предните колела. Сумарната системна мощност възлиза на 1250 к.с.
Това е огромна мощност, с която трябва да се справи трансмисията. В опит да запази теглото ниско, американците се обръщат към 3D-принтирането и TO. Тази нова 3D-принтирана алуминиева трансмисия гарантира най-доброто съотношение на въртящ момент към тегло на трансмисия в сериен модел.
За създаването на автоматизираната, 7-степенна, полуавтоматична скоростна кутия са използвани услугите на Xtrac, която прави трансмисии и диференциали за моторния спорт от 1984 г.
Трансмисията превключва предавките със скорост под 100-милисекунди. Така се гарантира безпроблемното прехвърляне на мощност от електрическите предни колела към задвижваните от ДВГ задни колела.