Т ова със сигурност е един от най-специалните юбилеи тази година. Mercedes-Benz 600 (W 100), наричан “Grand Mercedes”, навършва 60 години от премиерата си през 1963 г.
Той е бил абсолютен еталон за лукс, комфорт и технологии, като е произвеждан до 1981 г. Но остава еталон и след това. Със серията 600 Трилъчевата звезда продължава традиция, започнала още в предвоенните години на миналия век.
Произведени са точно 2677 лимузини от W 100, като 487 от тях са от версията Pullman.
Кралица Елизабет II в Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet по време на посещение в Щутгарт през 1966 г.
Mercedes-Benz 600 се произвежда от септември 1964 г. От самото начало се предлагат седанът с нормално междуосие от 3200 милиметра и Pullman Saloon с 3900 мм. Имаше специални версии с най-високо ниво на защита и на двата варианта от 1965 г. нататък.
По-късно са добавени версиите на Pullman Landaulet и Pullman Limousine с шест врати. Един екземпляр от първия има в България, използван много малко от бившата комунистическа власт, а сега за него се грижи НСО.
743 автомобила са доставени в САЩ. Следват Германия с 589, Франция със 151 и Великобритания - 126. Два специални модела, направени по поръчка, са Landaulet с дълга база за папа Павел VI и Landaulet с къса за граф Беркхайм. Купе с две врати, произведено в Зинделфинген през 1965 г., остава уникално. То служи за изследване на потенциала на голямо купе като наследник на 300 Sc (W 188 II).
Според ценовата листа от 1964 г., 56 500 германски марки е струвал седана, а 63 500 - Pullman Saloon. За сравнение, луксозният седан и топмодел Mercedes-Benz 300 SE long (W 112) с автоматична скоростна кутия излизал 27 800 DM.
Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet с четири врати.
Концепцията на 600 се оформя осем години преди световната премиера. Серийният модел получава автоматична трансмисия, серво на волана и спирачките като стандарт. Обикновено е шестместен. Проектиран е да позволи наличието на три реда седалки чрез удължаване на междуосието, ако е необходимо.
Автомобилът се задвижва от V8 двигател, първият в лек автомобил Mercedes-Benz. Първият екземпляр стъпва на тестовия стенд в края на 1959 г. Серийният двигател, обозначен като M 100, в крайна сметка получава работен обем от 6,3 литра и произвежда 183 kW (250 к.с.). Използван е и в Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) с непроменена мощност.
Дизайнът на Mercedes-Benz 600 е създаден под ръководството на Фридрих Гайгер.
Салонът на Pullman Saloon.
Кое е най-забележителното в техниката за онези години? Използвана е хидравлична система от клас “комфорт” за следните функции: затваряне на вратите; задвижване на плъзгащ се люк; за стъклата; преградна стена; отваряне и затваряне на клапите за отопление и вентилация; регулиране на предната и задната седалка; регулиране на амортисьорите; освобождаване на ръчната спирачка…
За да постигнат оптималното, инженерите сравняват електрическа система, разработена от Breitschwerdt, с хидравлична. Втората печели.
Ръководителят на отдела за развитие на пътнически автомобили Рудолф Уленхаут поставя три основни цели за лимузината, която влиза в свой собтвен клас: най-висок комфорт за пътниците, максимална безопасност и изключителни характеристики на шофиране.
Интериорът включва телевизор, бар, касетъчен дек (записващ) и радио телефон (не се вижда на кадъра).
Слети са пневматичното окачване с предните напречни носачи и въртящата се ос с един шарнир с допълнителни понижени напорни рамена с опора на спирачния момент, както и две напречни подпори и двойно окачване във връзка с регулируемите амортисьори. Това води до управление, оценено като ненадминато тогава.
Инженерите обръщат специално внимание на спирачната система. Моделът 600 има двукръгови дискови спирачки отпред и отзад. Два спирачни апарата действат върху всеки от предните 291-милиметрови дискове. Гумите са специално проектирани гуми от Fulda и Continental за престижния седан.
Той ускорява от място до 100 км/ч за 9,7 секунди. Максималната скорост е 205 км/ч.
Mercedes-Benz 600 е смятан за най-добрия автомобил в света по време на жизнения си цикъл. Много клиенти го използват в продължение на години, за да подчертаят положение, независимо дали с шофьор или сами на волана.
От утре, 11 април, един ще бъде изложен в Studio Odeonsplatz в Мюнхен. Както и на изложението Techno Classica в Есен (12-16 април).