Студени досиета: опитният заек на Mercedes навърши 50 г.

Или как експерименталните автомобили на марката променят средата. ESF 22 е най-специалният сред тях

Mercedes ESF

, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz ESF 22 в музея в Щутгарт.

В началото на 70-те години статистиката за пътно-транспортните произшествия в Западна Европа и САЩ е безпощадна - умират толкова много хора, все едно е война. Това е факт покрай все по-големия трафик, все по-добрия живот, все повече продадени коли…

Нещо да ви напомня това? Още едно доказателство, че сме поне 50 години назад, при това вземаме от развитите страни предимно лошите практики, не добрите.

На 13-16 март 1973 г. в Киото, Япония, Mercedes вади на показ ESF 22, поредният "лабораторен" автомобил от серията Experimental Safety Vehicles (ESF). Пореден, но всъщност много специален, изиграл сериозна роля въпросната негативна статистика да започне да пада.

Mercedes-Benz

Поради което той заема място в музея на Mercedes в Щутгарт.

Нека сме наясно - не поставя начало. Целенасочените усилия за пътна безопасност на Трилъчевата звезда започват още през 1959 г. с технологията за каросерията Fintail.

Но да се върнем на големия “опитен заек” ESF 22. Какво е по-различното при него?

Предницата се характеризира с големи пластмаси. Целта на този материал е била да подобри защитата на пешеходците - основната идея на тази част от концепцията по онова време.

 Част от интериора на ESF 22

Mercedes-Benz

Част от интериора на ESF 22

За целта в Щутгарт са се отказали от типичната за Mercedes хромирана радиаторна решетка. Вместо това те използвали предната част на SL с голяма централна звезда и я увили в материал, абсорбиращ удара. Фаровете също били заобиколени от въпросния материал и леко вдлъбнати. Броните били проектирани да абсорбират енергия.

Всъщност ESF 22 изглежда познат. Точно така - базиран е на Mercedes-Benz S-Class, серия 116, представен през 1972 г. Това подчертава високия стандарт за безопасност на серийните автомобили на марката.

 Част от серията Experimental Safety Vehicles през годините.

Mercedes-Benz

Част от серията Experimental Safety Vehicles през годините.

Не всичко, тествано в ESF, влиза в серийно производство, но общата цел на Mercedes-Benz е да предложи на клиентите си възможно най-много от тези технологии.

Те са част от автомобилите, в които някои сядат всеки ден, блегодарение на “лабораторните” ESF, дали важен тласък на безопасността - активна и пасивна. Сред тях са системи за обезопасяване, плавни зони при удар в интериора, ABS, чистачки на предните фарове, абсорбиращи удара промени по каросерията… Всичко това фигурира в ESF 22, той взема много от своите предшественици и надгражда.

Mercedes-Benz е произвел повече от 30 ESF от 1971 г. насам. Последният засега беше представен през 2019 г. - отново с много иновации за бъдещето.

Mercedes пътна безопасност инцидент катастрофи безопасност Experimental Safety Vehicles Mercedes ESF 22