Преди 50 години братушките се докосват до първата луксозна „Жигула”

Жителите на СССР за пръв път разбират какво значи „лукс” през декември 1972 г., когато от конвейра в Толиати слиза първата ВАЗ-2103

Пламен Георгиев,
Жигула ВАЗ 2103 Лада руски автомобили

iStock

В АЗ-2103 далеч не оправдава очакванията на Fiat, чието виждане за лукс се пресъздава от Fiat 124S. А запознатите с темата „Жигула” знаят, че 2103 е съвместна разработва между италианци и руснаци. Последните се стремят всячески да запазят унификацията на „копейката”. Затова руснаците получават 2103, а в Италия се появява 124S Speciale.

За високия жизнен статут на собствениците на 2103 говори хромът, двойните фарове и напълно новото арматурно табло с разделените скоростомер и оборотомер. Собствениците на руския лукс дори се радват на дървен фурнир по таблото и място за радио! Нещо повече, на задната пейка има дори подлакътник.

Ценовата разлика с „Копейка” е около 50%, но не само заради хрома. Новият модел е много по-динамичен от стандартния, ускорява до 100 км/ч за 19 секунди! А максималната скорост от 150 км/ч е непосилна дори и за „Волга”.

Проблемът се оказва сложното производство, естествено. Проблемно за руският инженерен гений са предните двойни фарове. Проблеми има и със задните светлини, както и други детайли, макар между 2101 и 2103 цели 80% от компонентите да са еднакви.

Иначе „тройката” вече е оборудвана с двигател с работен обем 1451 куб. см (спрямо 1,2 литра), като мощността е увеличена с 13 к.с. до 75 „коня”.

Сред техническите подобрения спадат вакуумен усилвател за спирачките, който намалява усилието за натискане на педала. Моделът се оборудван с радиални гуми.

На конвейра ВАЗ-2103 остава без промени до 1984 г. Големият интерес към модела отнема още по-луксозния ВАЗ-2106.

ВАЗ 2103 Лада Жигула руски автомобили